ALİ ALIŞIR İLE FOTOĞRAF SANATI

“Yaşadığımız yüzyılda, tüketim kültürünün sonucu olarak ‘gerçeklik’in zorunlu bir değişime uğradığını düşünüyorum” diyen Ali Alışır; asıl ile kopyanın, gerçek ile görünüşün iç içe geçtiği bir çağa, dijital fotoğraf çalışmalarıyla toplumsal eleştiriler getiriyor.

9 Ekim 2019 Çarşamba 14:41 | Son Güncellenme:
6 dakika okunma süresi

(Açılış görseli: Ali Alışır, "Sanal Savaşlar", 2013

Eray ERKOCA – eray.erkoca@alem.com.tr

Çağdaş fotoğraf sanatçısı Ali Alışır’ın, 10 yıllık sanat serüveninin anlatıldığı, Derya Yücel’in kaleme aldığı “Ali Alışır 2009 – 2019” isimli kitabı sanatseverlerle buluştu. Alışır’ın sanat pratiğinin dönemlere ayrılarak irdelendiği kitap, sanatçının 2009-2019 yılları arasında ürettiği “Melez Ruhlar” (2017), “Kozmos” (2016), “Sanal Manzaralar” (2014), “Sanal Savaşlar” (2012), “Sanal Mekanlar” (2011), “Sanal Bedenler” (2009) serilerinde aktardığı beden ve mekan izleğini aydınlatırken, Alışır’ın bireysel uygarlık anlatısının görsel ve imgesel serüvenini ortaya koyuyor. Kitapla paralel olarak Bozlu Art Project Mongeri Binası’nda düzenlenen sergi ise kitabın kapsamlı bir görsel dökümünü sunuyor. Sanal kavramı üzerine temellenen sergi 26 Ekim’e kadar devam ederken, dijital fotoğraf çalışmaları ile insanlığın maddi ve manevi süreçlerini sorgulayan Alışır ile sanat pratiğini konuştuk.

Bozlu Art Project yayınlarından çıkan ve Derya Yücel’in kaleme aldığı “Ali Alışır 2009 – 2019” isimli kitabınız okuyucularla buluştu. Bize biraz kitaptan bahseder misiniz?
Galerim Bozlu Art Project ile kitap projesine yaklaşık bir yıl önce başlama kararı verdik. Bu bir yıllık süre içinde sayısız toplantı gerçekleştirdik. Kitabı Sevgili Derya Yücel kaleme aldı ve eşim Şeyma Alışır tasarımını yaptı. Fotoğrafları ise Altan Bal çekti. Kitapta sanatsal olarak geçirdiğim dönemleri, etkilendiğim sanatçılara ve yapıtlarına yer verirken, çalışmalarımı nasıl ürettiğime dair bilgileri de okuyucularla paylaşmaya çalıştık. Bu kitap yalnızca son 10 yıllık sanat hayatımı değil, aynı zamanda sanatsal olarak esinlendiğim ve beni hala sanatçı olarak beslemeye devam eden birçok konuyu da izleyici ile paylaşmayı hedefliyor.

Kitap, 10 yıllık sanat pratiğinizi dönemlere ayırarak irdeliyor. Ali Alışır’ın sanatının kaç dönemi var? Sanat pratiğinizde neler değişti?

Ben sürekli yenilenmeye ve dönüşüme inanıyorum. Hep kendimi şaşırtacak ve heyecan duyacağım yollar keşfetmeye çalıştım. Hiçbir sergimi de önceden planlamadım. Bütün sergilerim ve dönemlerim doğal süreçlerinde ortaya çıktı. Örneğin, 2009 yılında “Sanal Bedenler” sergisinde insan bedenini fiziki yapısıyla ele alırken, 2017 yılındaki “Melez Ruhlar” sergisinde insan bedenini daha manevi yönü ile ele aldım. Bu zaman içindeki değişim izlediğim bir yol değil, tam tersine çıktığım bu yolda keşfettiğim duyum ve deneyimlerin bir izi. Bundan önceki bütün sergilerimde sanki dünyadaki oluşumdan evrene, oradan da kendi içime bakma sürecini yaşadım. Yani 10 yıl içindeki sergilerimle beraber gerçeklik algımda çok büyük değişimler olmuş.

Çalışmalarınızda modern insanı ele alıyor; bireyin teknoloji ile ilişkisi, modern dünyanın karmaşıklığı içerisinde yalnızlığı ve çaresizliği gibi konulara dikkat çekiyorsunuz. Sanatınızın öznesi olan modern insanı sizden dinleyebilir miyiz? 
Bir zamanlar insanlar “Gelecekte makineler her işi yaparsa bize kalan bunca boş zamanda biz ne yapacağız?”  diye soruyorlardı. Bugün böyle bir boş zamanımız yok. Ben teknolojinin dünyayı daha iyi bir yer yapacağına dair beklentimden vazgeçmedim. Ama bir taraftan da her gün bir robot gibi gerçekleştirmeleri gereken tüm eylemleri yinelemekten başka bir şey yapmayan, içleri boşalmış, yalnızca biyolojik bir yaşantı sürdüren maddi varlıklara dönüşmeye başladığımızı da söylemekten vazgeçemiyorum. Sanal kavramıyla ilgili açtığım bu sergiler ile modern insanın yalnızlığı ve biraz da çaresizliğini ortaya koymaya çalıştım. Gün geçtikçe daha fazla küreselleşen bu dünyada yaşadığımız sistem yeni bir insan türü üretiyor. Bu yeni insan tipi, bedensel olarak “özgürleştirilirken” ruhsal olarak, kültürel ve siyasi olarak baskılanıyor. Bölünen kültürler, hızla gelişen teknolojilerin arasında sıkışmış bireyler yaratılıyor. Bu noktada yaşadığımız bu yüzyılda “gerçek insan” evriminin doğal sürecinin durakladığına ve başka “bir şeye” dönüştüğüne inanıyorum.

RÖPORTAJIN DEVAMI BU HAFTA ALEM'DE.

EN ÇOK OKUNANLAR

Netflix'te İzlemeniz Gereken 14 Müzikal Film

Netflix'te İzlemeniz Gereken 14 Müzikal Film

13 dakika okunma süresi
Kaderin Kesiştirdiği İki Hayat

Kaderin Kesiştirdiği İki Hayat

1 dakika okunma süresi
Bong Joon-ho'nun En İyi Filmleri

Bong Joon-ho'nun En İyi Filmleri

9 dakika okunma süresi
Evrensel Moda Dili

Evrensel Moda Dili

2 dakika okunma süresi
Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

9 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Gian Paolo Barbieri: Moda Fotoğrafçılığının Zamansız Kahramanı

Gian Paolo Barbieri: Moda Fotoğrafçılığının Zamansız Kahramanı

Kasım 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

Kasım 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

Türkiye'nin Sanat Nabzı Şehirler ve Sergiler Arasında Atıyor

Türkiye'nin Sanat Nabzı Şehirler ve Sergiler Arasında Atıyor

Deneysel Sinemadan Hollywood'a: Tilda Swinton'ın Kariyerine Yakın Markaj

Deneysel Sinemadan Hollywood'a: Tilda Swinton'ın Kariyerine Yakın Markaj

Kusurların Estetiği: Moda Dünyasında Yeni Bir Bakış

Kusurların Estetiği: Moda Dünyasında Yeni Bir Bakış

“Üç Ayaklı Kedi”: 18. İstanbul Bienali Şehri Sanatla Birleştiriyor

“Üç Ayaklı Kedi”: 18. İstanbul Bienali Şehri Sanatla Birleştiriyor

Annie Leibovitz'in Harikalar Diyarı

Annie Leibovitz'in Harikalar Diyarı

İpekler, Taçlar ve İhtişam: Marie-Antoinette Style Londra'da

İpekler, Taçlar ve İhtişam: Marie-Antoinette Style Londra'da

Kraliyetten Hollywood'a: Cecil Beaton'a Saygı Duruşu

Kraliyetten Hollywood'a: Cecil Beaton'a Saygı Duruşu

Doğa ve İnsan Arasındaki Sessiz Diyalog

Doğa ve İnsan Arasındaki Sessiz Diyalog

Geleneksel Koleksiyonda Dijital Dönüşüm

Geleneksel Koleksiyonda Dijital Dönüşüm

Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler