Andy Warhol, David Hockney, Jeff Koons, Roy Lichtenstein ve Ólafur Elíasson gibi dünyaca ünlü sanatçılar arasındaki efsanevi bağlantıyı hatırlatan bir seri: BMW Art Car. BMW M1 veya BMW Z1 gibi modeller ile koleksiyonun 50'nci yılı kapsamında efsanevi Art Car'ların birincisi, Türkiye'de ilk kez 24-28 Eylül'de Contemporary Istanbul'da sergilenecek. Gelin şimdi tüm BMW Art Car'ları hatırlayarak zamanda otomobil ve sanat kesişiminin izini süren bir yolculuğa çıkalım.
BMW3.0CSL/1975
İlk BMW Art Car'ı 1975 yılında Amerikalı heykeltıraş Alexander Calder tasarladı. BMW Art Car fikri, Fransız yarışçı ve sanat koleksiyoncusu Hervé Poulain'in Le Mans 24 yarışında kullanılan otomobili tasarlatmak istemesiyle başladı.
BMW3.0CSL/1976
Bir yıl sonra, yine Amerikalı sanatçı Frank Stella bayrağı devralarak Le Mans yarışında boy gösteren ve 21 numarayı taşıyan BMW 3.0 CSL modelini tasarladı. Calder'ın tasarımında olduğu gibi, sanatçının çizimleri Walter Maurer tarafından boyandı.
BMW320iTURBO/1977
Sonraki yıl, 1977'de, yine bir Amerikalı tarafından tasarlanan üçüncü tasarım karşımıza çıktı. Pop Art akımının temsilcisi Roy Lichtenstein, BMW 320i Turbo modelinin yan bölümlerinde akıp geçen bir manzara etkisi yaratan tasarımını, "Ben Day noktaları" ile oluşturdu.
BMWM1/1979
BMW Art Car koleksiyonunun en bilinen parçası muhtemelen Andy Warhol tarafından bizzat boyanan BMW M1 modeli. Başlı başına bir efsane niteliği taşıyan bu Bavyeralı spor otomobilin yarış versiyonu, tarihin en değerli otomobilleri arasında yer alıyor.
BMW635CSi/1982
Beşinci sırada günümüzde yollarda görebildiğimiz bir model yer alıyor. Avusturyalı sanatçı Ernst Fuchs, 1982 yılında BMW 635 CSi modeli için bir tasarım gerçekleştirdi. İkon haline gelmesinde siyah arka plan üzerindeki çarpıcı alevler önemli bir rol oynadı.
BMW635CSi/1986
BMW Art Car serisinin 6 numaralı parçası, yine Pop Art akımının öncülerinden Robert Rauschenberg tarafından tasarlandı. Bu otomobil günümüze kadar trafiğe çıkan tek BMW Art Car oldu. Üstelik sürücüsü Rauschenberg iken.
BMWM3GROUPA/1989
Avustralyalı sanatçı Michael Jagamara Nelson, siyah BMW M3 modelinin "Group A" yarış versiyonunu yedi gün içerisinde Avustralya Aborjinleri'nin kültürünü yansıtan bir sanat eserine dönüştürdü.
BMW M3 GROUPA/1989
1989 yılında sekiz numaralı BMW Art Car'ı tasarlayan Ken Done, bu görevi gerçekleştiren ikinci Avustralyalı oldu. Jagamara Nelson'ın sanat otomobilinde olduğu gibi, tasarım Group A BMW M3 Touring modeli üzerinden şekillendi. Bu eser, modern Avustralya'yı temsil ediyor.
BMW535i/1990
Dokuz numaralı BMW Art Car için tekrar bir seri üretim modeli kullanmanın zamanı gelmişti. BMW 535i, Asyalı bir sanatçı tarafından tasarlanan ilk sanat otomobili oldu. Japon sanatçı Matazo Kayama, otomobili havalı fırça yardımıyla süsledi.
BMW730i/1990
César Manrique, resmi olmayan yıl dönümü için BMW'nin "Tekerlekler Üzerinde Sanat" projesine katkıda bulundu. İspanyol sanatçı, 1990 yılında bir BMW 7 Serisi otomobili tasarladı. Manrique, İspanya'daki Lanzarote Adası'nın subtropik ikliminden ilham aldı.
BMWZ1/1991
Penck tasarımı BMW Z1, özel ve nadir bir sanat eseri. Dikey yönde hareket eden kapılarıyla dönemi için radikal anlamda yeni bir tasarım dilini simgeliyor. BMW Z1, günümüzde de BMW otomotiv tarihçesinde bir mihenk taşı olarak yerini korumaya devam ediyor.
BMW525i/1991
Bu göz alıcı BMW 5 Serisi otomobil ile koleksiyon, bir düzine üyeye kavuşmuş oldu. Daha da önemlisi, tasarımın başına ilk kez bir kadın geçti. Güney Afrikalı sanatçı Mahlangu, "Ndebele" adıyla bilinen deseniyle benzersiz bir tasarıma imza attı.
BMWM3GTR/1992
BMW M3 GTR modelinin bu yarış prototipi üzerinde çalışırken Sandro Chia'nın hayal gücünü tamamen serbest bıraktığını söyleyebiliriz. İtalyan sanatçı, bir BMW Art Car tasarlama isteğiyle BMW'nin kapısını çalan taraf olmuştu. Sonuç ise oldukça etkileyici.
BMW850CSi/1995
Otomobil sanatçılarının yolculuğunda İtalya'dan sonraki durağımız İngiltere. Pop Art akımının temsilcisi David Hockney, otomobilin yüzeyi altında yatan büyüleyici teknolojiyi gövde üzerinde dışavurumcu bir şekilde yansıtarak sanatını gün yüzüne çıkarmış.
BMWV12LMR/1999
Bu eseri özetlemek için ilk etapta "Fast Art" terimini kullanabiliriz. Eleştirel açıklamalarıyla tanınan sanatçı, otomobil üzerine parlak krom harfler ve floresan folyo kullanarak bazı cümleler ekledi: "Öylesine karmaşıksın ki tehlikeye karşı tepki vermiyorsun!"
BMW H2R / 2007
İzlanda kökenli Danimarkalı sanatçı tarafından gerçekleştirilen çalışma, kendinden önceki tüm BMW Art Car otomobillerinden radikal bir şekilde ayrılıyor. İlk bakışta devasa bir kozayı andıran bu objenin altında bir otomobil olduğu fark edilmiyor.
BMW M3 GT2 / 2010
Dünya çapındaki sanatçılardan oluşan bir listede, Jeff Koons tarafından tasarlanan bir BMW Art Car'ın yer almaması düşünülemezdi. Pop Art akımının dönüşünü müjdeleyen bu çalışma ile BMW Art Car koleksiyonu bir kez daha köklerine döndü.
BMW M6 GT3 / 2006
Yarış otomobillerinde tercih edilen bir malzeme olan karbondan esinlenen Çinli sanatçı, projesinin arka planı olarak bu malzemenin yapısını tercih etti. 18 numaralı BMW Art Car otomobilinin sunduğu etkiyi anlamak için özel bir telefon uygulamasını indirmek gerekiyor.
BMW M6 GTLM / 2016
Bu dönemde, BMW Art Car koleksiyonunun hayranları, gözlerini alamayacakları yeni bir otomobil için altı yıl bekledi. California kökenli sanatçı, stil özelliklerini minimal bir yapıda ancak geniş bir ölçekte kullanarak oldukça etkili bir tasarıma imza attı.
BMW M HYBRID V8 / 2024
İlk BMW Art Car otomobilinden yaklaşık 50 yıl sonra 2024 yılında sunulan 20 numaralı sanat otomobiliyle tanışma zamanı! BMW M Hybrid V8, Etiyopya asıllı Amerikalı sanatçı Julie Mehretu tarafından dayanıklılık yarışları için özel olarak tasarlandı.