TÜRK EL SANATLARI MODERN TASARIMLARDA HAYAT BULDU

İstanbul Moda Akademisi’nin beş öğrencisi geleneksel Türk el sanatlarını canlandırmak için Dice Kayek’in kreatif direktörü Ece Ege ile bir araya geldi. Binlerce saat süren çalışmaların sonunda Türk el sanatlarının farklı yorumlarından oluşan çarpıcı tasarımlar ortaya çıktı.

13 Mayıs 2016 Cuma 15:21 | Son Güncellenme:
6 dakika okunma süresi

İstanbul Moda Akademisi, dünya modasında Türkiye’yi başarıyla temsil eden Dice Kayek ile anlamlı bir projeye imza attı. İstanbul Moda Akademisi’nin beş öğrencisi geleneksel Türk el sanatlarını canlandırmak için Dice Kayek’in kreatif direktörü Ece Ege ile bir araya geldi. Binlerce saat süren çalışmaların sonunda iğne oyası, tel sarma, tel kırma, Beykoz cam üfleme sanatı, Ödemiş ipeği ve sedef kakma gibi Türk el sanatlarının farklı yorumlarından oluşan tasarımlar ortaya çıktı. Geçtiğimiz hafta açılan “İzler” adlı sergide sergilenmeye başlanan Türk El Sanatları Koleksiyonu üzerine Dice Kayek’in kreatif direktörü Ece Ege ve İstanbul Moda Akademisi Direktörü Seda Lafçı ile keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.


Rekabetin oldukça fazla olduğu moda dünyasında markanızla Türkiye’yi başarıyla temsil ediyorsunuz. Dice Kayek’in başarısının sırrı nedir sizce?
Dice Kayek; insanüstü çalışmak, fedakârlık, özveri ve meslek aşkının sonucu şu an olduğu konumdadır.


Dice Kayek koleksiyonlarında işlemeler önemli bir yere sahip. El işlemelerine olan tutkunuz ne zaman başladı?
İlk Dice Kayek koleksiyonundan itibaren her koleksiyonumuzda o zamanın yeniliklerine göre işlemeler yer aldı. İşlemenin hiç moda olmadığı zamanlarda bile biz bütün kıyafetlerimize işleme yapıyorduk.

 


İstanbul Moda Akademisi ile çok anlamlı bir proje için bir araya geldiniz. Bu işbirliğini sizden dinleyebilir miyiz?
Bu projenin gelişmesinde Dice Kayek “Istanbul Contrast” sergilerinin son derece etkisi oldu. Unutulmaya yüz tutmuş, Türkiye’nin önemli bir mirası olan Türk el sanatlarını yeniden canlandırmayı ve aktif halde uygulamayı amaçladık.
IMA’da okuyan lisans ve lisansüstü öğrencilerden oluşan 5 kişilik bir grup oluşturduk. Bu 5 öğrenci Türkiye’nin 5 değişik yöresinin geleneksel el sanatlarını işlemek üzere ARGE çalışmalarına başladılar. Daha sonra tasarımlar ortaya çıkarıldı. El sanatlarının tasarımlara uygulanması iki aşamada gerçekleştirildi. Öncelikle mimari mirasımız olan önemli yapılardan elbiselerin formları oluşturuldu. Daha sonra bu formlara uygun el sanatları çağdaş bir yorumla elbiselerin üzerlerine işlendi. Bu özel projede çalışmış öğrencilerin işleri 30 Nisan’da IMA Binası’nda özel bir senografi ile gerçekleştirilen etkinlikte sergilenmeye başlandı.


Öğrencilerle nasıl bir çalışma süreci geçirdiniz?
Proje başlamadan önce Istanbul Contrast Koleksiyonu’nun gerçekleşme sürecini öğrencilerle paylaştık. Daha sonra bir mimariye bakıldığında beynimizin algıladığı şekli nasıl çağdaş bir şekilde tasarıma aktarabileceklerini açıkladık. Bu konsepti hayata geçirebilmek için nasıl materyaller kullanılır onu paylaştık. Daha sonra öğrenciler tasarımlarını Istanbul Contrast Koleksiyonu’nun adeta bir devamı şeklinde gerçekleştirdiler. Bunlar arasından üç adet final tasarım seçildi. Bu tasarımlara uygun kumaşlar ve üzerlerine işlenecek Türk el sanatlarının hangileri olabileceği belirlendi. Daha sonra ARGE çalışması başladı ve ondan sonraki süreçlerde de bu tasarımlar hayata geçirildi. Bütün tasarımlar binlerce saate aşkın sürede ortaya çıkarıldı.


Türk el sanatlarını yeniden canlandırmayı hedefleyen koleksiyonda yer alan tasarımlardan bahsedebilir misiniz?
15 parçanın her biri iğne oyası, tel sarma, tel kırma, Beykoz cam üfleme sanatı, Ödemiş ipeği ve sedef kakma gibi Türk el sanatlarının farklı yorumlarından oluşuyor.


Koleksiyonda öne çıkan parçalar hangileri size göre?
15 parça da öndeydi, hepsi için teknik bilgi gerekliliğinin yani sıra ciddi bir emek sarf edildi. Her parça için binlerce saat süren bir çalışma gerçekleştirildi.


Son dönemde yabancı birçok modacı da el işçiliğiyle öne çıkan tasarımlara yer veriyor koleksiyonlarında. Diğer taraftan modern teknikleri tercih edenlerin sayısı da bir hayli fazla. Siz el işçiliğinin tehlikede olduğunu düşünüyor musunuz?
Şu anda dünyada büyük bir trend var. O da gerçek lüks diye addedilen, kişiye özel yapılan, zaman ve emek  harcanmış tasarımlar. Global pazarlarda dev lüks markaların artık çok fazla dağıtıldığı ve yayıldığı bu devirde sıkılan tüketici, el emeği, göz nuru diye tabir edebileceğimiz ürünlere yöneldi. O sebeple sorunuzun aksine bu tip işçiliğin gelecekte büyük bir talep oluşturacağına inanıyoruz.


Yeni projeler var mı ufukta?
Elbette yeni projelerimiz var, fakat sürprizi bozmamak adına şu an için bir şey söylemiyoruz.

EN ÇOK OKUNANLAR

Özge Gürel ile Dubai Keşfi

Özge Gürel ile Dubai Keşfi

16 dakika okunma süresi
Mayıs Ayı Burç Yorumları

Mayıs Ayı Burç Yorumları

20 dakika okunma süresi
Deva Cassel'ın En İyi 10 Stil Görünümü

Deva Cassel'ın En İyi 10 Stil Görünümü

1 dakika okunma süresi
Arzu Nesnesi: Hailey Bieber'ın Rhode Telefon Kılıfı

Arzu Nesnesi: Hailey Bieber'ın Rhode Telefon Kılıfı

1 dakika okunma süresi
“Challengers” Filmi İncelemesi

“Challengers” Filmi İncelemesi

14 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

MÜZİĞİNİN ZİRVESİNDE NİLÜFER

MÜZİĞİNİN ZİRVESİNDE NİLÜFER

EN ROMANTİK GÜNÜN MİMARI VİOLA CHAN

EN ROMANTİK GÜNÜN MİMARI VİOLA CHAN

ASLI PEHLİVANLARIN LÜKSLERİ

ASLI PEHLİVANLARIN LÜKSLERİ

AURELIE BIDERMANN’IN LÜKSLERİ

AURELIE BIDERMANN’IN LÜKSLERİ

YONCA EBUZZİYA İLE KAPALIÇARŞI'DA BİR GÜN

YONCA EBUZZİYA İLE KAPALIÇARŞI'DA BİR GÜN

GALERİ SELVİN 30 YILI GERİDE BIRAKIYOR

GALERİ SELVİN 30 YILI GERİDE BIRAKIYOR

İLHAMINI RENKLERDEN ALIYOR

İLHAMINI RENKLERDEN ALIYOR

GELİNLİK TASARIMCISI GALIA LAHAV: “SOPHIA LOREN’İ GİYDİRMEK İSTERDİM”

GELİNLİK TASARIMCISI GALIA LAHAV: “SOPHIA LOREN’İ GİYDİRMEK İSTERDİM”

FİKRET ORMAN KIZLARI ONUNLA GURUR DUYUYOR

FİKRET ORMAN KIZLARI ONUNLA GURUR DUYUYOR

GÜL AĞIŞIN LUG VON SIGA HİKAYESİ

GÜL AĞIŞIN LUG VON SIGA HİKAYESİ

İDİL FIRAT ALEM ÖZEL RÖPORTAJI

İDİL FIRAT ALEM ÖZEL RÖPORTAJI

GIS PROJECT 2017 İLHAM VEREN ROL MODELLER

GIS PROJECT 2017 İLHAM VEREN ROL MODELLER