MURAT PİLEVNELİ İLE ÇOK ÖZEL

Çağdaş sanat gitgide yükselen bir ivme kazanıyor. Fakat bu piyasanın içindeki boşlukların ya da eksiklerin yok olduğu anlamına gelmez. Konuyu en iyi analiz edecek kişi de duayen galerici Murat Pilevneli. Maksat eleştirmek değil, iyileştirmek. Bu durumda en zoru da gerçekleri konuşmaktı.

ABONE OL
3 Ekim 2018 Çarşamba 09:49 | Son Güncellenme:
6 dakika okunma süresi
MURAT PİLEVNELİ İLE ÇOK ÖZEL

 

Röportaj: M. Gülben ÇAPAN
Fotoğraflar: Mehmet ERZİNCAN
Styling: Ayça ELKAP
Styling asistanı: Tülin AVCI

Mekan için Likör Fabrikası'na teşekkür ederiz. 

Murat Pilevneli Türkiye çağdaş sanat ortamı için önemli bir değer. Galerist’in ve ArtUnlimited’ın kurucusu. ArtBasel dahil birçok fuara katılmış ilk Türk galerici. Son yıllardaysa, Türkiye’nin nadir sanat yayınlarından biri olan IstanbulArtNews’u kurdu. Ve geçtiğimiz yıl uzun bir bekleyişten sonra Pilevneli Galeri’yi açtı. Açılışı Johan Creten ve Ugo Rondinone ile yaptı, bu sayede Pilevneli piyasaya kaybettiği heyecanı geri kazandırdı. Ardından gelen Erdoğan Zümrütoğlu ve Refik Anadol gibi sergiler sanat yazarları, koleksiyonerler ve sanatçılar arasında uzun süre konuşuldu. Bugün ise Mecidiyeköy’deki 7.000 m2’lik devasa likör fabrikasını ikinci sergi mekanı olarak kullanmak üzere hazırlıyor. Müze tadında bir galeriden bahsediyorum, hem de başında Murat Pilevneli varsa, sürpriz kaçınılmazdır. Biz de duayen galericiyle, galericilik, çağdaş sanat, Türkiye piyasası ve daha birçok konuşulmayan konuyu masaya yatırdık.

Koleksiyoner, galerici, küratör ve sanatçı dörtlüsünün bugünkü ilişkisini geçmişe (galericilik yaptığınız döneme) kıyasla nasıl değerlendirirsiniz?

Sanatçı eseri var eden, galerici değeri yaratan, küratör yaratılan değerin meşrulaşmasına katkı sağlayan ve koleksiyoner ortaya konan bu değeri meşru bir zemine oturtan kişidir. Küratörlerin rolü ticari dünyada eskiye nazaran daha önemsizleşti. Müze ve bienaller de galerilerin pazarlama platformlarına dönüştü. Eskiden de kısmen öyleydi ancak sermaye ve sosyal medyanın etkisiyle galerici ile koleksiyonerin rolü artık daha baskın olmaya başladı. Diğer taraftan değerinin farkında olan sanatçılar da tek bir galeriye bağlanmaktansa yönetimi kendi ellerine alıp farklı galerilerle çalışmaya ve kariyerlerini yönetmeye başladılar ki bu eğilimi destekliyorum. Bu durum hem sanatçılar hem de ev ödevi yapmak zorunda olan galericiler için iyi oldu kanımca.

Çalıştığınız sanatçılarla nasıl bir ilişkiniz var? Galeri sanatçı ilişkisinin en mükemmel hali ve düzeyi nasıl olmalıdır?

Her galericinin sanatçısıyla farklı bir diyaloğu vardır. Ancak temelinde sevgi-nefret ilişkisi olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Düşünün ki galerici aynı zamanda sanatçının eşit gelir ortağı. Sanatçı çalışıyor, uğraşıyor, uykusuz geceler ve sıkıntılar yaşıyor. Galerici sanatçı ilişkisi soğuk bir ilişki değil. Galerici sanatçıyı dünyaya açan bir tercüman. Ancak bazı galericiler bazen hiçbir şey yapmayarak sanatçı kadar kazanıyor. Sizce bu adaletli mi? Demin bahsettiğim sanatçı-galerici ayrılığı sürecindeki temel sorunlardan biri buydu. Sanatçının, yaşadığı tüm sıkıntıların karşılığında galericisinden profesyonellik anlamında beklentileri var. Bu beklentilerin arasında bazen satış en alt sıralarda kalıyor. En ideal ilişki iki tarafın profesyonellik kavramı içerisinde, mesleklerinin karşılığını yerine getirmesidir.

Yeni bir galeri kurdunuz ve yepyeni bir sanatçı listesi kurmaktasınız. Bir sanatçıyı Pilevneli galeri bünyesine alırken öncelikli olarak nelere dikkat ediyorsunuz. Satış mı, yurt dışına açılabilirliği mi, gelecek vadetmesi mi?

Özgün olmaları ve iyi anlaşabilmemiz temel seçim kriterim. Diğer taraftan öyle büyük hırslarım yok. Kiminle kısmetse onunla çalışılır; kimsenin peşinden koşmaya gerek yok. Çevremizde çok iyi sanatçılar var. Keza bu sektörde, sanatçıya sunabileceğim ve etkili olduğunu düşündüğüm bir tecrübem, bilgi birikimim ve çevrem var.

Geçtiğimiz yıl katılmış olduğunuz CI fuarı hakkındaki yorumlarınızı merak ediyorum.

Contemporary Istanbul, Türkiye sanat ortamını birebir yansıtıyor. Geçen sene fuarın gezilme oranı çok iyiydi. Fuar satışlarının gerçekte ne seviyede olduğunu hiçbir zaman bilemeyiz. Bunun muhasebesini ancak her bir galerici kendisi çıkartabilir. Yabancılar konusuna geldiğimizde bazı gerçekleri göz önünde bulundurmak ve değerlendirmeyi daha objektif yapmakta yarar olduğunu düşünüyorum. 15 Temmuz’un etkileri, terör gibi ciddi sorunlarımız vardı. Bunlar hafifledi derken bu sefer ekonomik sorunlar etkin olmaya başladı. Sanat sektöründe faaliyet gösteren tüm oyuncular ciddi zararlar gördü. İstanbul Bienali, Türkiye ile dünya sanat ortamını birbirine bağlayan en önemli köprülerden biri. Kendine has, uluslararası bir izleyici kitlesi var. Fuarı İstanbul Bienali’nin düzenlendiği zaman dilimine denk getirmek, bu zorlu süreci hep birlikte atlatmak açısından pratikte son derece mantıklı görünüyordu.

RÖPORTAJIN TAMAMI ALEM'DE.

 

EN ÇOK OKUNANLAR

Hacim Veren En İyi 10 Maskara
Hacim Veren En İyi 10 Maskara

Hacim Veren En İyi 10 Maskara

1 dakika okunma süresi
En İyi 10 Cilt Temizleyici
En İyi 10 Cilt Temizleyici

En İyi 10 Cilt Temizleyici

1 dakika okunma süresi
Contemporary Istanbul Ön İzlemesi
Contemporary Istanbul Ön İzlemesi

Contemporary Istanbul Ön İzlemesi

1 dakika okunma süresi
Zayıflama Hastalığı Nedir? Zayıflama Hastalığının Belirtileri Nelerdir?
Zayıflama Hastalığı Nedir? Zayıflama Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Zayıflama Hastalığı Nedir? Zayıflama Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

3 dakika okunma süresi
Contemporary Istanbul x ALEM Daveti
Contemporary Istanbul x ALEM Daveti

Contemporary Istanbul x ALEM Daveti

1 dakika okunma süresi
"A Taste of Tiffany" Daveti
"A Taste of Tiffany" Daveti

"A Taste of Tiffany" Daveti

1 dakika okunma süresi
Haftanın Stil İlhamı: Kapitone Ceketler
Haftanın Stil İlhamı: Kapitone Ceketler

Haftanın Stil İlhamı: Kapitone Ceketler

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Sibil Çetinkaya'nın Paris Favorileri
Sibil Çetinkaya'nın Paris Favorileri

Sibil Çetinkaya'nın Paris Favorileri

Yağmur Ünal Hakkında Merak Edilenler
Yağmur Ünal Hakkında Merak Edilenler

Yağmur Ünal Hakkında Merak Edilenler

Sevil Dolmacı ile Sanat Projeleri Üzerine
Sevil Dolmacı ile Sanat Projeleri Üzerine

Sevil Dolmacı ile Sanat Projeleri Üzerine

Emma Shapplin ile Kariyer Üzerine
Emma Shapplin ile Kariyer Üzerine

Emma Shapplin ile Kariyer Üzerine

Hande Baladın ve Ferhat Arıcan ile Under Armour Üzerine
Hande Baladın ve Ferhat Arıcan ile Under Armour Üzerine

Hande Baladın ve Ferhat Arıcan ile Under Armour Üzerine

Cemre Baysel ve Aytaç Şaşmaz Hakkında Merak Edilenler
Cemre Baysel ve Aytaç Şaşmaz Hakkında Merak Edilenler

Cemre Baysel ve Aytaç Şaşmaz Hakkında Merak Edilenler

Sanat ve Sürdürülebilirlik
Sanat ve Sürdürülebilirlik

Sanat ve Sürdürülebilirlik

Bodrum'un Favori Adresleri
Bodrum'un Favori Adresleri

Bodrum'un Favori Adresleri

Lily Collins ile “Emily in Paris”in İkinci Sezonunu Konuştuk
Lily Collins ile “Emily in Paris”in İkinci Sezonunu Konuştuk

Lily Collins ile “Emily in Paris”in İkinci Sezonunu Konuştuk

Ünlü İsimlerden Dizi Tavsiyeleri
Ünlü İsimlerden Dizi Tavsiyeleri

Ünlü İsimlerden Dizi Tavsiyeleri

Ece Sükan Hakkında Merak Edilen Her Şey
Ece Sükan Hakkında Merak Edilen Her Şey

Ece Sükan Hakkında Merak Edilen Her Şey

Pelin Karahan ile Bilinmeyenlerini Konuştuk
Pelin Karahan ile Bilinmeyenlerini Konuştuk

Pelin Karahan ile Bilinmeyenlerini Konuştuk