Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Güncel sanatın önemli isimlerinden Kezban Arca Batıbeki ile serüvenine yön veren deneyimleri ve Yeşilçam sineması oyuncusu annesi Nurhan Nur ile paylaştığı anıları kendi ifadesiyle yorumladığı “Senin Annen bir Melekti Yavrum” sergisini konuştuk.

YAZAR: Kübra Bıçak
ABONE OL
5 Mayıs 2021 Çarşamba 15:13 | Son Güncellenme:
6 dakika okunma süresi
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Sanatla iç içe bir evde doğup, büyüdünüz. Geçmişe dönüp baktığınızda sanat yaşamınıza yön veren olaylar nelerdi? Sanatınızı dönemlere ayıracak olsanız, bunlar neler olurdu?

Evet, sinema, tiyatro, resim, edebiyat ve müzikle dolu bir evde doğma ve yaşama şansım oldu. Aslında insan yaş aldıkça bu gerçeği daha çok fark ediyor. Acısı ve tatlısıyla, hüznü ya da mutluluğuyla, içinde yaşarken fark etmediğim, değerini anlamadığım pek çok şeyi olgunlaştıkça anladım. Kariyerimde farklı dönemlerim var ama sadece kırılma noktaları derseniz eğer; grafikten tamamen vazgeçip resimle buluştuğum, sanat kariyerimin başlangıcı olan İngiltere maceram, fotoğrafta kendimi bulduğum 2005 yılı ve annemin vefatı geliyor aklıma.

Üretim sürecinde hangi duyguların peşine düşüyorsunuz? Yaratım sürecinde bir eser sizi hangi noktada tatmin ediyor?

Aslında annemle geçirdiğim uzun ve sancılı süreç öncesinde ben konuları değil, o beni bulurdu. Gördüğüm, yaşadığım herhangi bir şey, nesne -ki fotoğrafa ve kısa filmlere başlama nedenim de evimdeki objelerdir- beni tetikleyebilir ve o noktada artık çalışma zamanımın geldiğini anlar ve günlerimi, aklımdaki temaya uygun malzeme arayarak, durmaksızın düşünerek geçiririm. Sonunda ortaya çıkan işler de o süreci yansıtan yoğunlukta olduğundan, doğal olarak eteğimdeki taşları dökmekten ötürü keyifli bir hafiflik hissedip mutlu olurum.

Kadın teması sanatınızın başat karakteri. Sanatınızda yer alan kadınların karakteristik özelliklerini nasıl ifade edersiniz?

Evet, "Oyun" ve "Yolda" başlıklı sergilerim hariç, tüm sergilerimi "Kadın" kimliği üzerinden yorumlayabilirsiniz. Bunun nedeni, kendi cinsimi daha iyi ifade edebiliyor ve anlıyor olmam. Çevremdeki yakın ya da farklı sosyal çevreden kadınları gözlemlerim. Belli bir tipolojiye sahip kadınların özlemleri, beklentileri ve kadına şiddet -ki büyük olasılıkla ilklerdenimdir- konusunu işlediğim çalışmalarımdır. Ayrıca kadının kadına şiddeti de başlıca üzerinde düşündüğüm ve çalıştığım konular arasında yer alıyor.

Eserlerinizle bir anlamda toplumsal belleğin bir kaydını tuttuğunuzu söyleyebilir miyiz?

Toplumsal bellek çok geniş bir kavram, o kadar da iddialı değilim. Ama iz sürmek, araştırmak hoşuma gidiyor. Zaten biz belleği olmayan bir toplumuz, hiçbir şeyden ders almamak gibi de ortak bir özelliğimiz var. Ben kadına ait toplumsal yaraları, ironik kimliğimi korumaya çalışarak vurgulamaya çalışıyorum. Parmağım havada ders verir gibi iş üretmek, pek bana göre değil. Anlayabilen anlamalı, çözümleyemeyen de kendi çıkarımını yapmalı diye düşünüyorum.

Bu serginizi bir anne kızın duygusal yüzleşmesi olarak atfedebilir miyiz?

Annenizle olan ilişkinizi bu sergide nasıl yansıttınız? Yorumunuz çok doğru. Annem; adeta ev arkadaşı gibi geçirdiğimiz 25 yıl süresince her şeyi paylaşabildiğim tek dostum oldu. 84 yaşında demans teşhisi konulduğunda artık sadece eski günlerini hatırlıyor ve daha yeni yaşamışçasına anlatıyordu. Ben de onu, hatırlayabildiği, ünlü ve mutlu olduğu o yıllara geri götürmek istedim. Bunun için seçtiğim fotoğraflardaki giysilerini yeniden diktirdim, aksesuarları arayıp topladım. Bir gün giysi provası yapılırken şöyle dedi: "Kezban'ım baksana bunca yıl vücudum hiç değişmemiş, hala eski elbiselerime sığabiliyorum." O anki mutluluğu bile buna değerdi. Tek üzüntüm bu sergiyi göremeyecek olması

Önümüzdeki dönemde gerçekleştireceğiniz yeni projeler var mı?

Şu anda aklımda sadece sergimi tam istediğim gibi, aksamadan gerçekleştirmek var. Ardından da yollara düşmek ve gezmek istiyorum.

"Senin Annen bir Melekti Yavrum"

Recep Çiftçi'den "Verity" Sergi Daveti

Prenses Diana'nın Gelinliği Kraliyet Sergisinde

EN ÇOK OKUNANLAR

İstanbul'un En Yeni Mekanları
İstanbul'un En Yeni Mekanları

İstanbul'un En Yeni Mekanları

48 dakika okunma süresi
070 Shake, Stili ve Müzikal Evrimiyle Dior'a Yeni Bir Soluk Getiriyor
070 Shake, Stili ve Müzikal Evrimiyle Dior'a Yeni Bir Soluk Getiriyor

070 Shake, Stili ve Müzikal Evrimiyle Dior'a Yeni Bir Soluk Getiriyor

2 dakika okunma süresi
2025 Gotham Ödülleri: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri
2025 Gotham Ödülleri: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri

2025 Gotham Ödülleri: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri

1 dakika okunma süresi
Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler
Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

14 dakika okunma süresi
2025 Fashion Awards Kazananlar Listesi
2025 Fashion Awards Kazananlar Listesi

2025 Fashion Awards Kazananlar Listesi

2 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları

"Enfes Bir Akşam” Kadrosuyla Şehri, Zamanı ve Kendini Keşfetmek Üzerine
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

"Enfes Bir Akşam” Kadrosuyla Şehri, Zamanı ve Kendini Keşfetmek Üzerine

Melis Buyruk ile 2025'e Yakından Bakış
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Melis Buyruk ile 2025'e Yakından Bakış

Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler

Işığı, Ritmi ve İlhamı: Tiziana Terenzi'nin Zamansız İmzası
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Işığı, Ritmi ve İlhamı: Tiziana Terenzi'nin Zamansız İmzası

Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası

Zamansız Güzelliğin Görünmez Yolu
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Zamansız Güzelliğin Görünmez Yolu

Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek

Mandarin Oriental Bosphorus Istanbul: Serkan Yalçınkaya ile Lüksü Yeniden Tanımlayan Sezon”
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Mandarin Oriental Bosphorus Istanbul: Serkan Yalçınkaya ile Lüksü Yeniden Tanımlayan Sezon”