Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Güncel sanatın önemli isimlerinden Kezban Arca Batıbeki ile serüvenine yön veren deneyimleri ve Yeşilçam sineması oyuncusu annesi Nurhan Nur ile paylaştığı anıları kendi ifadesiyle yorumladığı “Senin Annen bir Melekti Yavrum” sergisini konuştuk.

YAZAR: Kübra Bıçak
ABONE OL
5 Mayıs 2021 Çarşamba 15:13 | Son Güncellenme:
6 dakika okunma süresi
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Sanatla iç içe bir evde doğup, büyüdünüz. Geçmişe dönüp baktığınızda sanat yaşamınıza yön veren olaylar nelerdi? Sanatınızı dönemlere ayıracak olsanız, bunlar neler olurdu?

Evet, sinema, tiyatro, resim, edebiyat ve müzikle dolu bir evde doğma ve yaşama şansım oldu. Aslında insan yaş aldıkça bu gerçeği daha çok fark ediyor. Acısı ve tatlısıyla, hüznü ya da mutluluğuyla, içinde yaşarken fark etmediğim, değerini anlamadığım pek çok şeyi olgunlaştıkça anladım. Kariyerimde farklı dönemlerim var ama sadece kırılma noktaları derseniz eğer; grafikten tamamen vazgeçip resimle buluştuğum, sanat kariyerimin başlangıcı olan İngiltere maceram, fotoğrafta kendimi bulduğum 2005 yılı ve annemin vefatı geliyor aklıma.

Üretim sürecinde hangi duyguların peşine düşüyorsunuz? Yaratım sürecinde bir eser sizi hangi noktada tatmin ediyor?

Aslında annemle geçirdiğim uzun ve sancılı süreç öncesinde ben konuları değil, o beni bulurdu. Gördüğüm, yaşadığım herhangi bir şey, nesne -ki fotoğrafa ve kısa filmlere başlama nedenim de evimdeki objelerdir- beni tetikleyebilir ve o noktada artık çalışma zamanımın geldiğini anlar ve günlerimi, aklımdaki temaya uygun malzeme arayarak, durmaksızın düşünerek geçiririm. Sonunda ortaya çıkan işler de o süreci yansıtan yoğunlukta olduğundan, doğal olarak eteğimdeki taşları dökmekten ötürü keyifli bir hafiflik hissedip mutlu olurum.

Kadın teması sanatınızın başat karakteri. Sanatınızda yer alan kadınların karakteristik özelliklerini nasıl ifade edersiniz?

Evet, "Oyun" ve "Yolda" başlıklı sergilerim hariç, tüm sergilerimi "Kadın" kimliği üzerinden yorumlayabilirsiniz. Bunun nedeni, kendi cinsimi daha iyi ifade edebiliyor ve anlıyor olmam. Çevremdeki yakın ya da farklı sosyal çevreden kadınları gözlemlerim. Belli bir tipolojiye sahip kadınların özlemleri, beklentileri ve kadına şiddet -ki büyük olasılıkla ilklerdenimdir- konusunu işlediğim çalışmalarımdır. Ayrıca kadının kadına şiddeti de başlıca üzerinde düşündüğüm ve çalıştığım konular arasında yer alıyor.

Eserlerinizle bir anlamda toplumsal belleğin bir kaydını tuttuğunuzu söyleyebilir miyiz?

Toplumsal bellek çok geniş bir kavram, o kadar da iddialı değilim. Ama iz sürmek, araştırmak hoşuma gidiyor. Zaten biz belleği olmayan bir toplumuz, hiçbir şeyden ders almamak gibi de ortak bir özelliğimiz var. Ben kadına ait toplumsal yaraları, ironik kimliğimi korumaya çalışarak vurgulamaya çalışıyorum. Parmağım havada ders verir gibi iş üretmek, pek bana göre değil. Anlayabilen anlamalı, çözümleyemeyen de kendi çıkarımını yapmalı diye düşünüyorum.

Bu serginizi bir anne kızın duygusal yüzleşmesi olarak atfedebilir miyiz?

Annenizle olan ilişkinizi bu sergide nasıl yansıttınız? Yorumunuz çok doğru. Annem; adeta ev arkadaşı gibi geçirdiğimiz 25 yıl süresince her şeyi paylaşabildiğim tek dostum oldu. 84 yaşında demans teşhisi konulduğunda artık sadece eski günlerini hatırlıyor ve daha yeni yaşamışçasına anlatıyordu. Ben de onu, hatırlayabildiği, ünlü ve mutlu olduğu o yıllara geri götürmek istedim. Bunun için seçtiğim fotoğraflardaki giysilerini yeniden diktirdim, aksesuarları arayıp topladım. Bir gün giysi provası yapılırken şöyle dedi: "Kezban'ım baksana bunca yıl vücudum hiç değişmemiş, hala eski elbiselerime sığabiliyorum." O anki mutluluğu bile buna değerdi. Tek üzüntüm bu sergiyi göremeyecek olması

Önümüzdeki dönemde gerçekleştireceğiniz yeni projeler var mı?

Şu anda aklımda sadece sergimi tam istediğim gibi, aksamadan gerçekleştirmek var. Ardından da yollara düşmek ve gezmek istiyorum.

"Senin Annen bir Melekti Yavrum"

Recep Çiftçi'den "Verity" Sergi Daveti

Prenses Diana'nın Gelinliği Kraliyet Sergisinde

EN ÇOK OKUNANLAR

Evrensel Moda Dili
Evrensel Moda Dili

Evrensel Moda Dili

2 dakika okunma süresi
Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine
Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

9 dakika okunma süresi
Netflix'te İzlemeniz Gereken 14 Müzikal Film
Netflix'te İzlemeniz Gereken 14 Müzikal Film

Netflix'te İzlemeniz Gereken 14 Müzikal Film

13 dakika okunma süresi
Kaderin Kesiştirdiği İki Hayat
Kaderin Kesiştirdiği İki Hayat

Kaderin Kesiştirdiği İki Hayat

1 dakika okunma süresi
Bong Joon-ho'nun En İyi Filmleri
Bong Joon-ho'nun En İyi Filmleri

Bong Joon-ho'nun En İyi Filmleri

9 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Porselenin İzinde: Tuba Önder Demircioğlu ile “Karşılaşma” Üzerine
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Porselenin İzinde: Tuba Önder Demircioğlu ile “Karşılaşma” Üzerine

Zamansız Güzelliğin Görünmez Yolu
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Zamansız Güzelliğin Görünmez Yolu

Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz

Bilinçakışının İzdüşümü Deniz Pelister'in “Kül” Sergisine Yansıyor
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Bilinçakışının İzdüşümü Deniz Pelister'in “Kül” Sergisine Yansıyor

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek

Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş

Sanatla İç İçe Yaşam: Caja by Maxx Royal'de Estetik Bir Yolculuk
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Sanatla İç İçe Yaşam: Caja by Maxx Royal'de Estetik Bir Yolculuk

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası

MIT'den İstanbul'a: Aslı Gökdemir'in Sanat Yolculuğu
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

MIT'den İstanbul'a: Aslı Gökdemir'in Sanat Yolculuğu

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları