AHMET GÜNEŞTEKİN İLE ÇOK ÖZEL

Hikayesine, çocukluğundaki düş dünyasından başladık, günümüz sanat piyasasının analizine değin derin bir sohbete daldık. Ahmet Güneştekin’in hikayesine davetlisiniz.

ABONE OL
26 Mart 2019 Salı 11:54 | Son Güncellenme:
5 dakika okunma süresi
AHMET GÜNEŞTEKİN İLE ÇOK ÖZEL

Röportaj: Gözde YÖRÜKOĞLU ERSU

Fotoğraflar: Zeynel Abidin AĞGÜL

Saç-makyaj: Cevahir  Özkan GÜNER

Video: Fatih ER

Bir sanatçı olarak hikayenizi anlatmaya nereden başlarsınız? Gelişim süreciniz, hepimizin tanıdığı sanatçı Ahmet Güneştekin, sizin gözünüzden bu noktaya nasıl geldi?

Hikayemi çocukluğumdan başlatırdım. Geçmişe açılan özel bir coğrafyada büyüdüm. Olağanüstü hikayeleri ve masalları dinler, ay tutulmasını ve isli bir camın arkasından güneşi izlemeye bayılır, yıldızların ismini ezbere bilirdim, bir gökyüzü haritam vardı; şimdi dönüp baktığımda bir çocuk olarak iç özgürlüğümü koruyabildiğimi anımsıyorum. Işığın mitolojik çağrışımlarının özümsendiği bir dünyada, güneş çocukluk evrenimde yerçekimsel bir güçtü benim için. Yörüngelerini izlediğim yıldızlar ve su yüzeyinde oluşturduğum dalgalar en sevdiğim oyunlardı. Dış dünya ile kurduğum bu dolaysız ilişki ışığın ve sesin geometrisini hayal gücüyle algılamamı sağladı. Oyun alanları geçmişle kuracağım ilişkinin doğasını da belirledi. Benim için düşlemenin mekanlarından biri olan çocukluk atölyemde kökenlerimin sadece yerin derinlerinde değil ışığın ötesinde olduğunu hayal ederdim. Geometrik formlardan ve düşsel imgelerden oluşan ikonografimin en belirgin özelliği renk seçimi ve dağılımını düzenleyen tekniğim. Sezgilerimle yönlendirdiğim, biçimlendirdiğim renkler ve yüzeyi kesen geometrik formlar, bellek katmanları ve bilinçli müdahale arasında oynadığım bu oyun, ışığa yeniden form vermemi sağladı. Böylece renklerin yerleşimi, üç boyutlu izdüşümler, optik bileşenlerin kullanımı, görüntünün çakıştırılması ve katmanlı kurgunun ortaya çıkışına dayanan bir optik anlayışı geliştirdim. Beyoğlu’ndaki ilk atölyemde, çocukluk evrenimde düşünü kurmaya başladığım, bilmediğim yaşamları görme tutkumu izleyerek çıktığım araştırma gezilerinde, deneyimlerimi estetiğe dönüştürmenin yöntemini keşfettim. Çocukluğumun oyun alanlarıyla ilişkimin tetiklediği bir bellek çalışmasıyla ilk eserlerini üretmeye başladım. İlk büyük sergim bu sayede 'Karanlıktan Sonraki Renkler' çocukluktan geri çağrılan bir belleğin izlerinden oluşuyor. Şu anda olduğum kişi olmamı sağlayan, hikâyemin başladığı yerin burası olduğunu düşünüyorum.



Sizce yaşamımızdaki kodları oluşturan doğduğumuz coğrafya ve büyüdüğümüz aile mi? İçimizde bilmediğimiz, keşfetmemiz gereken değerlerimiz mi var yoksa doğduğumuzda? Onlarla mı doğuyoruz sonradan mı öğreniyoruz?

Doğduğum coğrafya ve ailem yaşama dair bir perspektif kazanmamı sağladı. Yüzeyi biçimlendirme tutkumun peşinden gidebilmem ailemin desteği sayesinde oldu. Geleneksel yaşamın kısıtlamalarıyla karşılaşmamı engelleyen babam ve yoksunluklarımıza rağmen düş kurmaya devam edebilmem için kitaplarını benimle paylaşan kardeşim, önemli eşikleri aşmamı ve zorluklarına rağmen yaşama neşeli ve iyimser bir perspektiften bakmamı sağladılar. İşlerim üzerinde bu perspektifin etkisini görebilirsiniz. Örneğin 'Yüzleşme' sergilerinde geçmiş olgusu işlerimin çekirdeğini oluşturuyor. Doğduğum coğrafyanın geçmişle ilgili bir çalışma için birçok yerden daha uygun ve elverişli olduğunu düşünüyorum. Çünkü gizlediğimiz ve üstünü kapattığımız bir yakın geçmişe sahip burası, bakmaktan kaçtığımız bir tarih ve dönüp bakarsak sanki tarih bizi suçlayacakmış gibi. Oysa bunun kimseye bir faydası yok, hepimiz tekrar tekrar inşa ettiğimiz geçmişlerin kaydedildiği bir şimdinin içindeyiz. Bu nedenle bakmaktan kaçtığımız bu geçmişin yeniden kurgulanması benim için 'Yüzleşme' sergileri. Yakın zamanda çalıştığım Yoktunuz ve Çürüme yaşadığım coğrafyanın belleğine yerleşmiş yıkımları ve yüzleşmesini yaşamamış bir yakın geçmişi yeniden gösterdiğim işler olarak ortaya çıktılar. Bu işler, belleğin şimdinin inşasındaki zorunluluğunu anımsatan ve yaşamla ilgili bakış açımı şeffaflıkla gösteren işler aynı zamanda.



RÖPORTAJIN TAMAMI BU HAFTA ALEM'DE.

EN ÇOK OKUNANLAR

Blake Lively, “The Survival List” ile Beyaz Perdeye Geri Dönüyor
Blake Lively, “The Survival List” ile Beyaz Perdeye Geri Dönüyor

Blake Lively, “The Survival List” ile Beyaz Perdeye Geri Dönüyor

1 dakika okunma süresi
Türkiye Güzeli İdil Bilgen ile Spor Hayatı Üzerine
Türkiye Güzeli İdil Bilgen ile Spor Hayatı Üzerine

Türkiye Güzeli İdil Bilgen ile Spor Hayatı Üzerine

10 dakika okunma süresi
Louis Vuitton'dan Güzelliğe İlk Adım
Louis Vuitton'dan Güzelliğe İlk Adım

Louis Vuitton'dan Güzelliğe İlk Adım

2 dakika okunma süresi
“Yaz Akşamı” Konseptli Sürpriz Kutlama
“Yaz Akşamı” Konseptli Sürpriz Kutlama

“Yaz Akşamı” Konseptli Sürpriz Kutlama

1 dakika okunma süresi
Londra'dan Paris'e, New York'tan Bodrum'a: Bee Goddess'ın Global Masalı
Londra'dan Paris'e, New York'tan Bodrum'a: Bee Goddess'ın Global Masalı

Londra'dan Paris'e, New York'tan Bodrum'a: Bee Goddess'ın Global Masalı

37 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Mimariyi Yaşayan Bir Deneyime Dönüştüren İmza
Mimariyi Yaşayan Bir Deneyime Dönüştüren İmza

Mimariyi Yaşayan Bir Deneyime Dönüştüren İmza

Sanayide Kadın Gücü
Sanayide Kadın Gücü

Sanayide Kadın Gücü

Serra Türker: Misela'nın Yolculuğu, İlhamı ve Anneliğin Ritmi
Serra Türker: Misela'nın Yolculuğu, İlhamı ve Anneliğin Ritmi

Serra Türker: Misela'nın Yolculuğu, İlhamı ve Anneliğin Ritmi

Dilara Suvay ile Paddleboard Hakkında Her Şey
Dilara Suvay ile Paddleboard Hakkında Her Şey

Dilara Suvay ile Paddleboard Hakkında Her Şey

Karaköy'ün Kalbinde Deneyimsel Bir Evren
Karaköy'ün Kalbinde Deneyimsel Bir Evren

Karaköy'ün Kalbinde Deneyimsel Bir Evren

Çiçeklerle Konuşan Usta: Gregor Lersch İstanbul'da
Çiçeklerle Konuşan Usta: Gregor Lersch İstanbul'da

Çiçeklerle Konuşan Usta: Gregor Lersch İstanbul'da

Hayalleri Mekana Dönüştürmek
Hayalleri Mekana Dönüştürmek

Hayalleri Mekana Dönüştürmek

Sanatla Anlamı, İletişimle Dönüşümü Arayan Bir Yolculuk: Selin Bozkurt
Sanatla Anlamı, İletişimle Dönüşümü Arayan Bir Yolculuk: Selin Bozkurt

Sanatla Anlamı, İletişimle Dönüşümü Arayan Bir Yolculuk: Selin Bozkurt

Cesur Dokularla Özgür Hikâyeler
Cesur Dokularla Özgür Hikâyeler

Cesur Dokularla Özgür Hikâyeler

Anne, Oyuncu Ve Hayatın İçinden: Hande Soral
Anne, Oyuncu Ve Hayatın İçinden: Hande Soral

Anne, Oyuncu Ve Hayatın İçinden: Hande Soral

Londra'dan Paris'e, New York'tan Bodrum'a: Bee Goddess'ın Global Masalı
Londra'dan Paris'e, New York'tan Bodrum'a: Bee Goddess'ın Global Masalı

Londra'dan Paris'e, New York'tan Bodrum'a: Bee Goddess'ın Global Masalı

Bir Hayali Gerçeğe Dönüştürmek: Ahmet Karaçöl
Bir Hayali Gerçeğe Dönüştürmek: Ahmet Karaçöl

Bir Hayali Gerçeğe Dönüştürmek: Ahmet Karaçöl