Bir koleksiyon düşüncenin veya duygunun dili olabilir mi? Dior'un 2026 Cruise koleksiyonu tam da bunun olabileceğini kanıtladı. Maria Grazia Chiuri'nin kreatif vizyonuyla şekillenen bu koleksiyon, Roma'nın taş sokaklarında başlayan bir yolculuğun modaya evrilmiş hali gibiydi.

Defile, Chiuri'nin büyüdüğü şehir olan Roma'da, antik ve neoklasik heykellerle çevrili Villa Albani Torlonia'nın avlusunda gerçekleşti. Mekânın kendisi bile koleksiyonun anlatmak istediği "geçmişle kurulan bağ", "zamanın katmanları" ve "belleğin izleri" gibi temaların parçasıydı. Chiuri, defile öncesinde bu koleksiyon için "Bella Confusione" yani "güzel bir karmaşa" tanımını kullanıyor. Aslında bu tanım, koleksiyonun ruhuyla beraber Roma'nın kendine has, katmanlı ve yoğun estetiğini de yansıtıyor.

Koleksiyonda dikkat çeken ilk şey ise dramatik ve koyu bir estetik dilin hakim olması. Siyah, bordo, altın ve bej tonlarının çevrelediği giysiler; dantel, tül, işlemeler ve ağır kumaşlarla şekillenmiş. Bu dramatik atmosfer, bir lüks gösterisinden çok, güçlü bir içsel hikâyeye işaret ediyor. Giysiler birer aksesuarın ötesinde karakter sergileme amacını yerine getiriyor. Kısacası her biri bir şey söylüyor, birini hatırlatıyor ya da bir dönemi çağrıştırıyor.
Natalie PortmanChiuri, bu koleksiyonda hem kendi geçmişine, hem de Roma'nın kültürel mirasına göz gezdiriyor diyebiliriz. Tasarımlar; annesinin terzilik geçmişinden, Katolik ritüellerinden, İtalyan taşrasından ve 60'lar sinemasından izlere sahip. Ama nostaljiye yaslanmıyor. Tersine, geçmişi bugünün güçlü kadın temsiline dönüştürüyor.

Maria Grazia Chiuri ve Dior'un Yapı Kodları
Koleksiyonun genel yapısı Dior'un imza siluetini güçlü omuzlar, bele oturan kalıplar, uzun pelerinler ve tam boy eteklerle koruyor. Ancak bu kez daha çok bir "ritüel" havası var. Kimi zaman bir rahibe siluetine yaklaşıyor, kimi zaman bir sinema karakterine dönüşüyor. Giysilerin üzerindeki detaylarda, altın nakışlardan dini ikonografiye, el yapımı dantellerden zarif metal tokalara kadar uzanan incelikli bir işçilik göze çarpıyor.
Han So-HeeBirçok parça, Chiuri'nin feminenliğe dair yıllardır sürdürdüğü anlatının devamı niteliğinde. Ama bu kez daha sakin, daha oturmuş bir yerden konuşuyor. Kadın figürü, ne bir mücadele alanı olarak çiziliyor ne de kırılgan bir zarafet sembolü. Buradaki kadınlar, yaşanmışlıklarını ve köklerini taşıyan, ama onları yeniden şekillendirmeyi bilen karakterler.

Günün sonunda Dior 2026 Cruise defilesi, klasik anlamda bir "gösteri" hissi vermiyor. Aksine, sinematografik bir akış hissi yaratmış. Işık, müzik ve mekân tasarımı giysilerle bütünleşerek bir atmosfer sunuyor. İzleyiciye dikte edilen bir fikir yok, daha çok açık uçlu bir anlatı var. Belki de bu yüzden bu koleksiyon, klasik "güzel elbiseler" düzeyinden çok daha fazlasını vaat ediyor.
Ashley ParkTüm bunların yanı sıra Natalie Portman, Ashley Park ve Alexandra Daddario gibi isimlerin katıldığı defilede dress code için 1930'lardaki Bal Blanc'dan ilham alarak kadınların beyaz erkeklerinse siyah giyinmesini istenmesi de ilham kaynaklarına olan saygı duruşunun ve detaylara verilen önemi gösteriyor.
Alexandra Daddario
Sofía Àchaval de Montaigu
Eleonora Abbagnato
Gianna Nannini
Laura Morante
Rachel Brosnahan Fotoğraflar: Dior Press ve Getty Images Türkiye