Juliette Minchin
Zeyrek Çinili Hamam, Fransız sanatçı Juliette Minchin'in "Where the River Burns" başlıklı mekâna özgü kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor. Kutsal ile gündelik, anıtsal ile mahrem olan arasında bir yerde konumlanan yerleştirmeler, beğeni topladı. Minchin, Anlam de Coster'in davetiyle, geleneksel bir hamam ziyaretinin ritüel akışından esinlenerek bu projeyi kurguladı. Coster küratörlüğünde gerçekleşen sergi, 16. yüzyıldan kalma tarihi hamamda, yakın zamanda gün yüzüne çıkarılan Bizans Sarnıcı, soğukluk bölümleri ve bahçesine yayılıyor. Minchin, hamamın mimari belleği ve zamana direnen ritüelleriyle bağ kuran yerleştirmeler üretti.
Koza Güreli Yazgan
Balmumu, kalay ve kâğıt gibi malzemelerin dönüşümüne dayanan bu çalışma; arınma, kehanet ve bakım temalarına odaklanıyor. Sergide ziyaretçiler, yeraltındaki sarnıca adım attıklarında, Minchin'in imzası haline gelen balmumu perdeler sembolik bir eşik oluşturuyor ve onlara rahatlama, soyunma ve dönüşüm anlarını çağrıştırıyor. Minchin'in ateş ve suyla şekillendirdiği balmumu, kalay ve kâğıt işleri, sarnıcı bir kâhinin mabedine dönüştürerek, beden ile kozmos arasında yeni bağlar kuruyor. Sanatçının süreç odaklı işleri, sarnıcın geçitlerinde devam ediyor. Bunlar arasında yarı saydam kâğıt üzerine su, pigment ve ateşin etkileşimiyle yarattığı narin çizimlerden oluşan yeni üretimleri de yer alıyor. Minchin, eritilmiş metalin uygulandığı kadim bir yöntem olan kurşun dökme pratiğinden de ilham alıyor.
Ali Güreli
Sanatçının İstanbul'da ürettiği yeni kalay yerleştirmeler, sarnıcın uhrevi atmosferinde akışarak danteli andıran yansıtıcı formlara dönüşüyor. Kalaydan işlerin bazıları ise, hamamdaki arkeolojik kazılarda gün yüzüne çıkarılan tarihi objelere gönderme yapıyor. Grafit tozu, yanmış odun ve pigment kullanılarak ve balmumuna batırılarak üretilen bu yapıtlar, kutsal parşömenleri anımsatıyor. Serginin son perdesi ise, hamamın kubbelerine bakan bahçede yer alan "Omphalos" başlıklı geçici bir yerleştirme olup, zamanla balmumu eriyip metal paslandıkça, yaşamın geçiciliğini görünür kılıyor. Sergi, 18 Ocak 2026'ya kadar görülebilir.
Anlam De Coster
İnci Aksoy, Arzu Kaprol
Arzu Kunt
Şükran Albayrak