AHMET GÜNEŞTEKİN İLE ÇOK ÖZEL

Hikayesine, çocukluğundaki düş dünyasından başladık, günümüz sanat piyasasının analizine değin derin bir sohbete daldık. Ahmet Güneştekin’in hikayesine davetlisiniz.

26 Mart 2019 Salı 11:54 | Son Güncellenme:
5 dakika okunma süresi

Röportaj: Gözde YÖRÜKOĞLU ERSU

Fotoğraflar: Zeynel Abidin AĞGÜL

Saç-makyaj: Cevahir  Özkan GÜNER

Video: Fatih ER

Bir sanatçı olarak hikayenizi anlatmaya nereden başlarsınız? Gelişim süreciniz, hepimizin tanıdığı sanatçı Ahmet Güneştekin, sizin gözünüzden bu noktaya nasıl geldi?

Hikayemi çocukluğumdan başlatırdım. Geçmişe açılan özel bir coğrafyada büyüdüm. Olağanüstü hikayeleri ve masalları dinler, ay tutulmasını ve isli bir camın arkasından güneşi izlemeye bayılır, yıldızların ismini ezbere bilirdim, bir gökyüzü haritam vardı; şimdi dönüp baktığımda bir çocuk olarak iç özgürlüğümü koruyabildiğimi anımsıyorum. Işığın mitolojik çağrışımlarının özümsendiği bir dünyada, güneş çocukluk evrenimde yerçekimsel bir güçtü benim için. Yörüngelerini izlediğim yıldızlar ve su yüzeyinde oluşturduğum dalgalar en sevdiğim oyunlardı. Dış dünya ile kurduğum bu dolaysız ilişki ışığın ve sesin geometrisini hayal gücüyle algılamamı sağladı. Oyun alanları geçmişle kuracağım ilişkinin doğasını da belirledi. Benim için düşlemenin mekanlarından biri olan çocukluk atölyemde kökenlerimin sadece yerin derinlerinde değil ışığın ötesinde olduğunu hayal ederdim. Geometrik formlardan ve düşsel imgelerden oluşan ikonografimin en belirgin özelliği renk seçimi ve dağılımını düzenleyen tekniğim. Sezgilerimle yönlendirdiğim, biçimlendirdiğim renkler ve yüzeyi kesen geometrik formlar, bellek katmanları ve bilinçli müdahale arasında oynadığım bu oyun, ışığa yeniden form vermemi sağladı. Böylece renklerin yerleşimi, üç boyutlu izdüşümler, optik bileşenlerin kullanımı, görüntünün çakıştırılması ve katmanlı kurgunun ortaya çıkışına dayanan bir optik anlayışı geliştirdim. Beyoğlu’ndaki ilk atölyemde, çocukluk evrenimde düşünü kurmaya başladığım, bilmediğim yaşamları görme tutkumu izleyerek çıktığım araştırma gezilerinde, deneyimlerimi estetiğe dönüştürmenin yöntemini keşfettim. Çocukluğumun oyun alanlarıyla ilişkimin tetiklediği bir bellek çalışmasıyla ilk eserlerini üretmeye başladım. İlk büyük sergim bu sayede 'Karanlıktan Sonraki Renkler' çocukluktan geri çağrılan bir belleğin izlerinden oluşuyor. Şu anda olduğum kişi olmamı sağlayan, hikâyemin başladığı yerin burası olduğunu düşünüyorum.



Sizce yaşamımızdaki kodları oluşturan doğduğumuz coğrafya ve büyüdüğümüz aile mi? İçimizde bilmediğimiz, keşfetmemiz gereken değerlerimiz mi var yoksa doğduğumuzda? Onlarla mı doğuyoruz sonradan mı öğreniyoruz?

Doğduğum coğrafya ve ailem yaşama dair bir perspektif kazanmamı sağladı. Yüzeyi biçimlendirme tutkumun peşinden gidebilmem ailemin desteği sayesinde oldu. Geleneksel yaşamın kısıtlamalarıyla karşılaşmamı engelleyen babam ve yoksunluklarımıza rağmen düş kurmaya devam edebilmem için kitaplarını benimle paylaşan kardeşim, önemli eşikleri aşmamı ve zorluklarına rağmen yaşama neşeli ve iyimser bir perspektiften bakmamı sağladılar. İşlerim üzerinde bu perspektifin etkisini görebilirsiniz. Örneğin 'Yüzleşme' sergilerinde geçmiş olgusu işlerimin çekirdeğini oluşturuyor. Doğduğum coğrafyanın geçmişle ilgili bir çalışma için birçok yerden daha uygun ve elverişli olduğunu düşünüyorum. Çünkü gizlediğimiz ve üstünü kapattığımız bir yakın geçmişe sahip burası, bakmaktan kaçtığımız bir tarih ve dönüp bakarsak sanki tarih bizi suçlayacakmış gibi. Oysa bunun kimseye bir faydası yok, hepimiz tekrar tekrar inşa ettiğimiz geçmişlerin kaydedildiği bir şimdinin içindeyiz. Bu nedenle bakmaktan kaçtığımız bu geçmişin yeniden kurgulanması benim için 'Yüzleşme' sergileri. Yakın zamanda çalıştığım Yoktunuz ve Çürüme yaşadığım coğrafyanın belleğine yerleşmiş yıkımları ve yüzleşmesini yaşamamış bir yakın geçmişi yeniden gösterdiğim işler olarak ortaya çıktılar. Bu işler, belleğin şimdinin inşasındaki zorunluluğunu anımsatan ve yaşamla ilgili bakış açımı şeffaflıkla gösteren işler aynı zamanda.



RÖPORTAJIN TAMAMI BU HAFTA ALEM'DE.

EN ÇOK OKUNANLAR

İstanbul'un En Yeni Mekanları

İstanbul'un En Yeni Mekanları

48 dakika okunma süresi
070 Shake, Stili ve Müzikal Evrimiyle Dior'a Yeni Bir Soluk Getiriyor

070 Shake, Stili ve Müzikal Evrimiyle Dior'a Yeni Bir Soluk Getiriyor

2 dakika okunma süresi
Napoli Kraliçesi'nin Mirası

Napoli Kraliçesi'nin Mirası

3 dakika okunma süresi
Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

14 dakika okunma süresi
2025 Fashion Awards: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri

2025 Fashion Awards: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine

Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş

Sessiz Parıltı: Mina Akdağ

Sessiz Parıltı: Mina Akdağ

Melis Buyruk ile 2025'e Yakından Bakış

Melis Buyruk ile 2025'e Yakından Bakış

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası

IST.FESTIVAL Açılış Yemeği

IST.FESTIVAL Açılış Yemeği

"Enfes Bir Akşam” Kadrosuyla Şehri, Zamanı ve Kendini Keşfetmek Üzerine

"Enfes Bir Akşam” Kadrosuyla Şehri, Zamanı ve Kendini Keşfetmek Üzerine

Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz

Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek

Porselenin İzinde: Tuba Önder Demircioğlu ile “Karşılaşma” Üzerine

Porselenin İzinde: Tuba Önder Demircioğlu ile “Karşılaşma” Üzerine

Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri

Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları