Bilinçakışının İzdüşümü Deniz Pelister'in “Kül” Sergisine Yansıyor

Hamburg ve İstanbul arasında geçen yaşamını, kültürel geçişler ve içsel dönüşümlerle harmanlayan Deniz Pelister, “Kül” sergisinde bilinçaltından süzülen imgelerle geçmişle bugün arasında bir köprü kuruyor. Sanatçının eserleri, unutulmuş çocukluk anılarından ilham alarak zamanın ruhuna duyarlı bir anlatı sunuyor.

YAZAR: Burcu Dimili
ABONE OL
8 Ekim 2025 Çarşamba 15:45 | Son Güncellenme:
4 dakika okunma süresi
Bilinçakışının İzdüşümü Deniz Pelister'in “Kül” Sergisine Yansıyor

Üç yılın ardından ikinci kişisel sergisiyle izleyiciyle buluşacak olan Deniz Pelister, 17 – 31 Ekim 2025 tarihleri arasında Studio Karaköy'de ziyaretçileri bekliyor. Sanatçı, sergiye adını veren "kül" başlığıyla yeniden başlama, dönüşüm ve doğuşu betimliyor. Geçiciliği ve aynı zamanda iz bırakmayı simgeleyen kül, yanıp bitenin ardında kalan, hatırlatan ve dönüştüren bir hâl olarak karşımıza çıkıyor. Sanatçıyla sergi kapsamındaki çalışmaları üzerine sohbet ettik.

"Kül" serginizde estetikle duygusallığın iç içe geçtiği sahneler yaratıyorsunuz. Bu görsel dünyanın oluşum süreci sizin için nasıl başladı?

Aslında bu görsel dünya, yıllar içinde biriktirdiğim anılardan ve duygulardan doğdu. "Kül" benim için hem bitişi hem de yeniden doğuşu simgeliyor. Bu yüzden sergideki sahneler, estetik bir arayıştan çok içsel bir ihtiyaç olarak kendiliğinden ortaya çıktı. Üstelik bir tablonun kompozisyonunu düşünmek ve yapım süreci bazen aylarımı alıyor; bu uzun süreç de her işin duygusal yoğunluğunu artırıyor.

Bir oda, tuval üzerine yağlı boya, 150x120 cm, Tokyo, 2025

Çocukluk imgeleri ve narin figürler; derin ve kimi zaman hüzünlü bir anlatıyla iç içe. Kendi çocukluk anılarınızdan ne kadar besleniyorsunuz?

Bilinçaltımın beni yönlendirdiğini düşünüyorum. Çünkü eserlerime baktıkça, zamanla unutulmuş çocukluk anılarımın yavaş yavaş geri geldiğini hissediyorum.

Spanish tits, tuval üzerine yağlı boya, 70x50 cm, Barselona 2025

Hamburg'dan İstanbul'a uzanan yaşamınızın iki farklı kültürel boyutu var. Bu iki şehir sanatsal bakış açınızı nasıl etkiledi sizce?

Kültür farkını derinden hissediyorum; fakat iki kültüre de ait olduğum için aslında onların birleşimini yaşıyorum. Sanatımda da bu iki kültürden beslendiğimi ve izlerini taşıdığımı görmek mümkün.

İsimsiz, tuval üzerine yağlı boya, 150x110 cm, 2025

Seyahatlerinizin bu sergide izleri olduğunu belirtiyorsunuz. Hangi şehirler size en çok ilham verdi?

Beni en çok etkileyen yer Japonya oldu. Zaten Japon kültürü her zaman beni kendine çekiyor; estetik anlayışlarını, sadeliğin ve zarafetin iç içe geçtiği yaşam biçimlerini çok etkileyici buluyorum. Oradaki mimari, doğayla kurdukları ilişki ve gündelik hayata yansıyan o incelikli estetik bakış, çalışmalarımda da iz bıraktı.

Ruhe vor dem sturm, tuval üzerine yağlı boya, 70 x 50 cm, Barselona, 2025

Studio Karaköy'de bu sergiyi açmak nasıl bir deneyim? Mekânın ruhu ve eserlerin diyalogu hakkında ne düşünüyorsunuz?

Studio Karaköy'ün çok güzel bir mekân olduğunu düşünüyorum; minimal yapısı ve hissettirdiği İskandinav havası beni çok etkiliyor. Bağımsız bir sanatçı olarak mekân arayışımda oldukça zorlandım ama sonunda tam da hayal ettiğim yeri bulduğum için mutluyum. İşlerimi bu mekâna yerleştirmek benim için büyük bir heyecan kaynağı.

EN ÇOK OKUNANLAR

070 Shake, Stili ve Müzikal Evrimiyle Dior'a Yeni Bir Soluk Getiriyor
070 Shake, Stili ve Müzikal Evrimiyle Dior'a Yeni Bir Soluk Getiriyor

070 Shake, Stili ve Müzikal Evrimiyle Dior'a Yeni Bir Soluk Getiriyor

2 dakika okunma süresi
Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler
Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

Aralık 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

14 dakika okunma süresi
Napoli Kraliçesi'nin Mirası
Napoli Kraliçesi'nin Mirası

Napoli Kraliçesi'nin Mirası

3 dakika okunma süresi
İstanbul'un En Yeni Mekanları
İstanbul'un En Yeni Mekanları

İstanbul'un En Yeni Mekanları

48 dakika okunma süresi
2025 Fashion Awards: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri
2025 Fashion Awards: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri

2025 Fashion Awards: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Işığı, Ritmi ve İlhamı: Tiziana Terenzi'nin Zamansız İmzası
Işığı, Ritmi ve İlhamı: Tiziana Terenzi'nin Zamansız İmzası

Işığı, Ritmi ve İlhamı: Tiziana Terenzi'nin Zamansız İmzası

Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine
Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine

Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine
Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

Ateşin Dönüştürücü Doğası Üzerine: Gyeyeon Park ile <FFFFIRE>
Ateşin Dönüştürücü Doğası Üzerine: Gyeyeon Park ile <FFFFIRE>

Ateşin Dönüştürücü Doğası Üzerine: Gyeyeon Park ile <FFFFIRE>

Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz
Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz

Rekabetin İzdüşümü: Kerem Kazaz

Melis Buyruk ile 2025'e Yakından Bakış
Melis Buyruk ile 2025'e Yakından Bakış

Melis Buyruk ile 2025'e Yakından Bakış

Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri
Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri

Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri

Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler
Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler

Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası
Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası

IST.FESTIVAL Açılış Yemeği
IST.FESTIVAL Açılış Yemeği

IST.FESTIVAL Açılış Yemeği

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları
Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş
Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş