Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Berrak Barut ile sanat koleksiyonu üzerine soru-cevap gerçekleştirdik.

YAZAR: Lara Mutlu
ABONE OL
17 Ocak 2022 Pazartesi 12:00 | Son Güncellenme:
7 dakika okunma süresi
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Koleksiyonerliğinizin ardındaki ana motivasyon kaynağınız nedir?

Sanata olan merakım yıllar içinde gelişti ve büyüdü. İlgi ve merakla başlayan bu tutku, zaman içerisinde vaktimin önemli bir kısmını ayırdığım ve düzenli olarak takip ettiğim bir alan oldu. Aslında sanat, üzerinde ne kadar çok vakit harcarsanız sizi o oranda içine alan ve sizi yepyeni renkler ve lezzetlerle tanıştıran bir alan. Koleksiyonumu oluştururken, sevdiğim sanatçıların işlerini almaya dikkat ediyorum. İnanıyorum ki sizin beğendiğiniz işleri her daim beğenecek birileri mutlaka olacaktır.

İlk aldığınız eseri ve onunla kurduğunuz bağı anlatabilir misiniz?

Yıllar evvel Art Basel fuarında, ilgimi çeken büyük ebatlı, beyaz mermerden, gözleri kapalı bir kız çocuğu kafası, yani portresi ile karşılaştım. Üzerinde dünyanın farklı ülkelerinin alfabelerine ait harf kabartmaları bulunan bu heykel beni çok etkilemişti. Sanatçısının adını ilk defa fuarda duyduğum bu eserin galerisi de hiç tanınmamış ve fuarın arka sıralarında olan bir galeriydi. Heykeli görür görmez hemen almak istedim. Eşim Nezih de ilk görüşte bu heykeli çok beğenmişti. Bugün artık dünyaca ünlü bir heykeltıraş olan ve heykelleri tüm dünya müze ve meydanlarında sergilenen Jaume Plensa'nın "Dream" serisine ait olan bu heykel şu anda evimizin bahçesinde duruyor. Daha sonra sanatçı ile çeşitli organizasyonlarda bir araya gelme ve onu daha yakından tanıma fırsatımız oldu. Kendisini daha yakından tanıdıktan sonra eserleri benim için daha da anlamlı hale geldi diyebilirim.

En son hangi sanatçının, hangi işini aldınız?

Ugo Rondinone, Alpin Arda Bağcık, Ahmet Doğu İpek ve İnci Eviner olarak sayabilirim.

Eserin ardındaki sanatçıyla tanışmak sizin için ne kadar önemli?

Eserini almayı arzu ettiğim sanatçıyı tanımak isterim, onun o eserle ilgili duygularını öğrenmek benim için son derece önemlidir. Nasıl bir ortamda üretim yapıyor, bir eseri oluştururken neler yaşıyor, yaratım sürecinde nelerden etkileniyor, ne düşünüyor... Bütün bunları öğrenme şansı bulmak, eserle ilgili mümkün olan en fazla detayı dinleyebilmek bence önemli bir fırsat.

Zaman içinde sanat bilginiz nasıl gelişti ve güçlendi?

Çok fazla sayıda müze, sergi, galeri, sanatçı atölyesi gezmek ve okumak sanat bilgimi geliştirdi, sanata bakış açımı güçlendirdi.

Henüz hiç eser almamış birine ya da genç koleksiyonerlere tavsiyeleriniz ne olurdu?

Genç koleksiyonelere tavsiyem, bu işi ilk etapta yatırım amaçlı değil; aksine, sevdikleri ve ilgi duydukları sanatçı ile eserlere yönelmek amacıyla yapmaları. Bunun yanı sıra, aldıkları eserler zaman içinde daha da değerlenirse, bu durum onların avantajına olacaktır.

Hangi eserleri alacağınıza nasıl karar veriyorsunuz?

Her seyahatimde mutlaka bir sergi, müze ya da galeriye gitmeye çalışırım. Bununla birlikte, sadece "sanat" için gerçekleştirdiğim seyahatler var. Bienallere, sanat fuarlarına, sergilere, sanatçılar için düzenlenen özel davetlere katılmaya çalışıyorum. Bu tip organizasyonlar seyahatlerimin de rotasını belirliyor. Bunun yanında özellikle sanatçılarla atölyelerinde bir araya gelmekten büyük keyif alıyorum. Onların yaratıcı ortamlarında bulunmak, sanatı ve deneyimlerini kendilerinden dinlemek, iç dünyalarını eseri ortaya koydukları ortamda keşfetmek muazzam bir deneyim. Dolayısıyla alacağım sanat eserlerine, yaptığım uluslararası seyahatlerim ile Türkiye'de yaptığım galeri ve sanatçı atölyesi ziyaretleri, katıldığım müzayedeler sonucunda karar veriyorum.

Sergilediğiniz eserlerin yerini sık sık değiştiriyor musunuz?

Koleksiyonumuzun bir bölümü evimizde, bir bölümü Maslak'taki şirket binasında, bir bölümü de Esenyurt'taki fabrikada bulunuyor. Her üç alanda da eserlerin en iyi şekilde konumlanacağı noktalarda sergilenmesine özen gösteriyoruz. Zaman zaman da eserlerin yerini değiştiriyoruz.

Takip ettiğiniz sanat platformları hangileri?

Artam Dergi, Art TV ve Saha Derneği de genel olarak takip ettiğim sanat platformlarıdır diyebilirim.

Hangi online müzayedeleri, müzeleri ve galeri takip ediyorsunuz?

Sotheby's, Christie's ve Artam Online takip ettiğim online müzayedeler; Guggenheim Museum Bilbao ve Paul Getty Museum takip ettiğim online müzelerdir. Bunlar dışında galerilerden sürekli mail ortamında bilgi ve görseller geldiğini; bunların arasından ilgimi çekenleri takip ettiğimi söyleyebilirim.

EN ÇOK OKUNANLAR

“Kasaba”: Karanlıkta Kalan Dostluklar
“Kasaba”: Karanlıkta Kalan Dostluklar

“Kasaba”: Karanlıkta Kalan Dostluklar

3 dakika okunma süresi
Haftanın Mekânı: Arbor İstanbul
Haftanın Mekânı: Arbor İstanbul

Haftanın Mekânı: Arbor İstanbul

4 dakika okunma süresi
İstanbul'un En Yeni Mekanları
İstanbul'un En Yeni Mekanları

İstanbul'un En Yeni Mekanları

48 dakika okunma süresi
Bir Mirasın İzinde
Bir Mirasın İzinde

Bir Mirasın İzinde

1 dakika okunma süresi
Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras
Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras

Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras

9 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Sessiz Parıltı: Mina Akdağ
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Sessiz Parıltı: Mina Akdağ

Ateşin Dönüştürücü Doğası Üzerine: Gyeyeon Park ile <FFFFIRE>
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Ateşin Dönüştürücü Doğası Üzerine: Gyeyeon Park ile <FFFFIRE>

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek

MIT'den İstanbul'a: Aslı Gökdemir'in Sanat Yolculuğu
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

MIT'den İstanbul'a: Aslı Gökdemir'in Sanat Yolculuğu

IST.FESTIVAL Açılış Yemeği
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

IST.FESTIVAL Açılış Yemeği

Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Miray Beşli Çapa ile Sanat ve Hayatın Ritimleri

Zamansız Güzelliğin Görünmez Yolu
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Zamansız Güzelliğin Görünmez Yolu

Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler

"Enfes Bir Akşam” Kadrosuyla Şehri, Zamanı ve Kendini Keşfetmek Üzerine
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

"Enfes Bir Akşam” Kadrosuyla Şehri, Zamanı ve Kendini Keşfetmek Üzerine

Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Enis Arıkan İle Sahne Işığından Sokak Ritmine

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş
Berrak Barut ile Koleksiyonerlik Üzerine

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş