NFT (Non Fungible Token) Nedir?

Maya Portakal Bitargil, kripto sanat dünyasına giriyor ve NFT'yi (Non Fungible Token) yakından inceliyor.

YAZAR: Maya Portakal Bitargil
ABONE OL
12 Nisan 2021 Pazartesi 12:50 | Son Güncellenme:
8 dakika okunma süresi

Çağın ötesinde olabilmek; bir yanda da çağın meselelerine baş kaldırmak sanatın olmazsa olmazları... Yeniliklerin anası, geleneğin babası sanat dünyası. Sanat nedir? Sanatçı kimdir? Sanat eseri denebilmesi için kriterler nelerdir? Yüzyıllardır tartışılan, yanıt aranan bu soru 21. yüzyılda da güncelliğini koruyor. Manet'nin 'Olympia' sından, Marcel Duchamp'ın 'Pisuar'ına sanat, o günün dışına çıkıp baş kaldırmak, yeni bir dünya yaratabilme umududur. Kavramların üzerinden izleyeni düşündüren, iç dünyasına götüren, sorgulatan, soru soran ve sordurtan büyük ustalar çoğu zaman yadsınmış; Paris Salonları'ndan uzaklaştırılmış; hatta aforoz edilmiş.

Bugünün yaşayan büyük ustaları, Anish Kapoor'dan Ai Wei Wei'e, tasarladıkları eserler üzerinden dünyalar yaratıyorlar. Basit ay çiçeklerinden dev hikayeler oluşturuyorlar. Konkav aynalarla iç dünyamızın hiç girilemeyecek yerlerine fener tutuyorlar; hatta kendileri ışık oluyorlar. Yapılmayanı yapmak; başka perspektifler getirebilmek, tersten düşündürebilmenin dışında, kavramları yeniden yaratabilmek ortak gayeleridir.

Sanat nedir konusunun hiçbir zaman tek bir yanıtı olamayacak, olmayacak. Ancak bugün sanat eseri denebilmesi için dünyaca kabul görmüş ilk kriteri, özgün ve otantik olmasıdır. Yenilik yaratırken, yalnızca bilen gözün anlayabileceği, geçmişe referans veren 'ufak' semboller, gelecekte de klasikleşeceğinin sinyalidir adeta.

Yine en kıymetli isimlerin başında yer alan günümüz sanat piramidinin tepesindeki isimlerden Jeff Koons, kendi yaşayamadığı çocukluğundan yola çıkarak yarattığı 'Balon Köpekler' ve 'Balon Oyuncaklar' ile müzayedelerde satış rekorlarıyla anılmakla beraber; tutkulu ve ciddi bir empresyonizm hayranı ve koleksiyoneridir.

Mike Winkelmann, "Everydays: The First 5000 Days"

2012 yılındaydı; Art Basel'de Norman Rosenthal'ın, Jeff Koons'la yaptığı 25-30 kişilik bir söyleşiye katılmıştım. Rosenthal çok basit bir soru sormuştu Koons'a. 'Güncel sanatın en bilinen ismiyken nasıl olur da güncel sanat değil, klasik sanat topluyorsun?'

Jeff'in yanıtı daha da basit; daha doğrusu yalındı: 'Yaşamadığım bir döneme ait eserlerle yaşayabilmek, neredeyse gerçeküstücülük, bir hayali yaşayabilmek gibi' demişti. Beni bu yanıt çok büyülemişti doğrusu.

Mike Winkelmann, "Everydays: The First 5000 Days"


Şimdi bugünlere daha da yaklaşalım. Sanat, yenilik, gelenek; birbirine kimi zaman görülen, kimi zaman görülmeyen zincirlerle bağlı. 'Sıkı sıkıya' üstelik. Dijital sanat da, bu zincirin elbette bir parçası. Üstelik bugün değil uzun bir zamandır. Dijital sanat önemli özel ve müze koleksiyonlarının parçası; kimi zaman yıldızı.

Koleksiyonerlerin son 15-20 yıldır en çok sorduğu sorulardan biri, video sanatı alınmalı mı? Kopyalanmayacağı veya çoğaltılamayacağının garantisi nasıl olabilir? Kaç edisyona kadar alınmalı? 15 yıl kadar evvel olmalı, meşhur fotoğrafçı Bert Stern'in 'Marilyn Monroe's Last Sitting' sergisini Paris Musee Maillol'de sevgili babam Raffi Portakal ve dostu, müzenin kıymetli direktörü Olivier Laurquein ile Rodin heykellerinin arasında beraber gezmiştik.

Bu fotoğraflar daha evvel hiç görülmemiş, Marilyn'in son fotoğraflarının dev halleriydi. Rodin heykelleri ile çevrili böylesi bir müzede; ikonik Marilyn'in en duygusal halinde yolculuk yapabilmek hipnotik bir hissiyat yaratmıştı üzerimde. İstanbul'a getirmeliyiz diyordum. Kimi fotoğrafın edisyonu yoktu, yani 'unique' ti. Kimisi çok limitli basılmıştı. Babam kalbimi okumuş olacak; 'Biraz bekle, izle öyle karar verelim' demişti, müzenin karanlık koridorlarında. Üstelik Olivier'nin yanında Fransızca. Ben gençlik heyecanı ile hafif sabırsızlık gösteren vücut dili sergilemiş ama patronumun sözünü dinlemiştim.

Mike Winkelmann, "Everydays: The First 5000 Days"


Sonraki bir iki sene Bert'in Marilyn'leri uluslararası birçok fuarda karşımıza çıktı. Bert maalesef telif hakkını kaybetmiş, sayısız 'Marilyn Last Sitting'e rastlanır olmuştu. İlk günlerde istenilen fiyatlar onlarca euro iken; giderek binlerce basılan fotoğraf 'ucuzlamış' ve her yerde bulunur hale gelmişti. Bu, iyi koku almanın ve hiç şüphesiz deneyimin kıymeti elbette.

Fotoğraf, video ve dijital işler... Müzayedeler, rekor satışlar; sanat eserlerinin uluslararası platformda (son 10-15 senedir) özellikle yatırım aracı olarak görülmesi; sanat piyasalarının bitcoin'le tanışması; Christie's'de geçtiğimiz ay satılan 'en pahalı' dijital iş derken, bu konu iyice gündem oldu.

Kripto paranın, bitcoin başta olmak üzere inovatif sanat piyasasında yerini alacağı şüphesiz. Birçok enstrüman ile alışveriş yapmayı sevenler, sanatseverler, koleksiyonerler veya fon yöneticileri için nispeten uzun vadede heyecan verici araçlar.

NFT yani 'non fungible token'; değiştirilemez simgeler, işaretler, digital sanatın bir nevi görünmez dünyasının görünür sertifikaları; pasaportları; aşı karneleridir. Dijital işlerin çoğaltılabilme olasılığını görerek, NFT eser sahibini; duvarına asamasa da, bahçesine koyamasa da; o an paraya, altına çeviremeyecek olsa da orijinalinin, otantik olanın sahibi kılan yeni bir değerleme biçimi desek doğru tarif etmiş oluruz.

Sanatseverler için; sahip olma hissi ve otantik olma sevdasına uygun bir kodla yaratılmış NFT eseri izlemek, kimi zaman soru işaretleriyle dolu da olsa, günümüzün bir parçası. Bu eserler kalıcı mı geçici mi göreceğiz. Jack Dorsey'in ilk tweet'ine NFT dünyasında iki buçuk milyon dolar verilmişse; daha nice 'Beeple' orijinal adıyla Mike Winklemann hikayeleriyle karşılaşacağız gibi duruyor.

Türkiye'nin En İyi Sanat Müzeleri

Emre Yusufi ile Kripto Sanat Üzerine

Kültür ve Sanat Ajandası

EN ÇOK OKUNANLAR

Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları
Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları

Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları

1 dakika okunma süresi
2021 Mayıs Ayı Burç Yorumları
2021 Mayıs Ayı Burç Yorumları

2021 Mayıs Ayı Burç Yorumları

22 dakika okunma süresi
Jennifer Lopez Ben Affleck'e Geri mi Döndü?
Jennifer Lopez Ben Affleck'e Geri mi Döndü?

Jennifer Lopez Ben Affleck'e Geri mi Döndü?

10 dakika okunma süresi
Hollywood Gündemi: Kourtney ve Travis
Hollywood Gündemi: Kourtney ve Travis

Hollywood Gündemi: Kourtney ve Travis

14 dakika okunma süresi
Ecem Lawton ile Derin Sohbet
Ecem Lawton ile Derin Sohbet

Ecem Lawton ile Derin Sohbet

9 dakika okunma süresi
Hafsanur Sancaktutan ile 5 Soru 5 Cevap
Hafsanur Sancaktutan ile 5 Soru 5 Cevap

Hafsanur Sancaktutan ile 5 Soru 5 Cevap

3 dakika okunma süresi
Emre Yusufi'den NFT Heykeli
Emre Yusufi'den NFT Heykeli

Emre Yusufi'den NFT Heykeli

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Kültür ve Sanat Ajandası
Kültür ve Sanat Ajandası

Kültür ve Sanat Ajandası

Estetiğe “Kitsch” Bakış
Estetiğe “Kitsch” Bakış

Estetiğe “Kitsch” Bakış

Mitleri ve Masallarıyla Dünyadan Bir Sanatçı Geçti
Mitleri ve Masallarıyla Dünyadan Bir Sanatçı Geçti

Mitleri ve Masallarıyla Dünyadan Bir Sanatçı Geçti

Kültür ve Sanat Ajandası
Kültür ve Sanat Ajandası

Kültür ve Sanat Ajandası

Emre Yusufi ile Kripto Sanat Üzerine
Emre Yusufi ile Kripto Sanat Üzerine

Emre Yusufi ile Kripto Sanat Üzerine

40. Yılında Şehrin Film Festivali
40. Yılında Şehrin Film Festivali

40. Yılında Şehrin Film Festivali

Online Tiyatro İzleyebileceğiniz 5 Kanal
Online Tiyatro İzleyebileceğiniz 5 Kanal

Online Tiyatro İzleyebileceğiniz 5 Kanal

Yeryüzü Fotoğraf Ödülünü Jonathan Jimenez Kazandı
Yeryüzü Fotoğraf Ödülünü Jonathan Jimenez Kazandı

Yeryüzü Fotoğraf Ödülünü Jonathan Jimenez Kazandı

Sanat mı Bilim Mi?
Sanat mı Bilim Mi?

Sanat mı Bilim Mi?

Video Sanatına Farklı Bakış
Video Sanatına Farklı Bakış

Video Sanatına Farklı Bakış

Kültür ve Sanat Ajandası
Kültür ve Sanat Ajandası

Kültür ve Sanat Ajandası

Fincana Alev Ebüzziya Dokunuşu
Fincana Alev Ebüzziya Dokunuşu

Fincana Alev Ebüzziya Dokunuşu