CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Türk çağdaş sanatını dünyada temsil eden en önemli kadın sanatçılarımızdan Canan Tolon, San Francisco’daki atölyesinden fotoğraflarla sadece ALEM’e konuştu.

ABONE OL
6 Eylül 2017 Çarşamba 16:02 | Son Güncellenme:
4 dakika okunma süresi
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Bir şeyi çok merak ediyoruz. Siz çok uzun yıllardır San Francisco’da yaşıyorsunuz, eserlerinizi İstanbul, Ankara, New York, Los Angeles, Londra gibi şehirlerde sergiliyorsunuz. Yaşadığınız şehrin resimlerinize herhangi bir etkisi oluyor mu? San Francisco yerine başka bir şehirde yaşasaydınız başka resimler mi yapardınız?

İnsanın yaşadığı yerin, hayattaki duruşuna ve görüş açısına etkisi var tabii ki, ayrıca sanatının tarzını da kuşkusuz şekillendiriyordur. San Francisco’da oturuyorum ama orada yaşamıyorum sanki. Gariptir ama senelerdir San Francisco’da yaşıyor olmama rağmen bu durum günlük yaşamımda, işimde, kültürümde devamlı hatırlatılır. Ama bunu bir olumsuzluk olarak görmüyorum. Aksine bana verimli bir ortam sunduğunu düşünüyorum. Senenin birkaç ayını İstanbul’da geçiririm ama orada oturmadığım her gün bana hatırlatılır. Yine de İstanbullu olduğumu inatla iddia eder, anadilim olamayan Türkçemi zorlarım. Bana “nerelisiniz?” sorusunun sorulmadığı tek yer Fransa’dır. Ne var ki, orada ne oturuyor, ne de yaşıyorum. Bu absürd durumun çalışmalarımda etkisi ve katkısı var kuşkusuz. Başka bir hayat yaşasaydım mutlaka başka resimler yapardım. Ama oturduğum yerin değişmesiyle işlerimin değişebileceğini pek sanmıyorum. Bir fikir, bir konsept üzerine odaklanırım ve seri halinde çalışırım. O an bana önemli gelen, ilgimi çeken, bana dokunan konuları ele alır üzerinde araştırırım sonunda da ortaya ya resim ya da enstalasyon şeklinde bir sergi çıkar. Bu bakımdan, “yer”den ziyade, yakaladığım o “anın”, o “zaman akımının”, “tarihteki o günün” çalışmalarımı daha iyi tanımladığını düşünüyorum.

 

Contemporary İstanbul fuarında sergilenecek işlerinizden biri sanatınızın yeni bir noktaya geldiğini belli ediyor. Eserlerinizde çoğu zaman izlediğimiz mimari atmosferde bu kez sanki çok katmanlı, derinlikli bir anlatım söz konusu. Resimlerinize üç boyutlu bir derinlik kattığınızı söylemek yanlış olur mu?

Odak noktalarını çoğaltmak, yani aynı anda birkaç açıdan görebilmek, film ritmi resme bakış anını da uzatıyormuş hissini verir. Kübizm, Orta ve Uzakdoğu minyatürlerinden esinlendiğim “resme süre katan” bu unsur, çalışmalarımın değişmeyen yanıdır diyebilirim.  Sorunuzda söz ettiğiniz değişiklik, resimdeki bu hız hissini, ritmi süratlendirerek, odak dışıymış gibi flu ve keskin çizgilerin kesişmesiyle fotoğraf tekniğine benzemesinden kaynaklanıyor. Günümüzde olaylar mitralyöz hızıyla gelişirken, haber üstüne haberler yığıldıkça, onları anlama, kavrama, işleme ve muhakeme etme kabiliyetimiz her gün biraz daha azalıyor. Hayata bakışımız değişti. Aynı şekilde sanata bakışımızın da değiştiğini gözlemliyorum. 

 

Röportajın tamamı bu hafta ALEM'de...

EN ÇOK OKUNANLAR

“Kasaba”: Karanlıkta Kalan Dostluklar
“Kasaba”: Karanlıkta Kalan Dostluklar

“Kasaba”: Karanlıkta Kalan Dostluklar

3 dakika okunma süresi
Bir Mirasın İzinde
Bir Mirasın İzinde

Bir Mirasın İzinde

1 dakika okunma süresi
İstanbul'un En Yeni Mekanları
İstanbul'un En Yeni Mekanları

İstanbul'un En Yeni Mekanları

48 dakika okunma süresi
Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras
Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras

Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras

9 dakika okunma süresi
"Palm Royale": Moda Tutkunları Bu Diziyi Çok Sevdi
"Palm Royale": Moda Tutkunları Bu Diziyi Çok Sevdi

"Palm Royale": Moda Tutkunları Bu Diziyi Çok Sevdi

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Zamansız Güzelliğin Görünmez Yolu
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Zamansız Güzelliğin Görünmez Yolu

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Melek Zeynep Bulut ile “Açık Anıtlar” Üzerine

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Candan Varnalı ile Afrika'da Kendini Yeniden Keşfetmek

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Gastromasa'nın Perde Arkası: Çok Özel Şef Röportajları

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Gücü, Şefkati ve Hayalleriyle Alara Mildon'un Dünyası

Sessiz Parıltı: Mina Akdağ
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Sessiz Parıltı: Mina Akdağ

IST.FESTIVAL Açılış Yemeği
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

IST.FESTIVAL Açılış Yemeği

Ateşin Dönüştürücü Doğası Üzerine: Gyeyeon Park ile <FFFFIRE>
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Ateşin Dönüştürücü Doğası Üzerine: Gyeyeon Park ile <FFFFIRE>

"Enfes Bir Akşam” Kadrosuyla Şehri, Zamanı ve Kendini Keşfetmek Üzerine
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

"Enfes Bir Akşam” Kadrosuyla Şehri, Zamanı ve Kendini Keşfetmek Üzerine

Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Kathleen Pierce'tan Güzellik Teknolojisine Dair Merak Edilenler

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Meltem Kaptan'dan Adile Naşit'in Hikâyesine Samimi Bir Dokunuş

Işığı, Ritmi ve İlhamı: Tiziana Terenzi'nin Zamansız İmzası
CANAN TOLON İLE SANAT SOHBETİ

Işığı, Ritmi ve İlhamı: Tiziana Terenzi'nin Zamansız İmzası