Sonbaharın son demlerinde Türkiye yeniden bir sanat haritasına dönüşüyor. Rüzgar serinliğini hissettirdikçe, müzeler, galeriler ve bağımsız sanat alanları insan kalabalıklarıyla ısınıyor. Bir yanda yıllardır üretimleriyle iz bırakmış sanatçıların kapsamlı retrospektifleri, diğer yanda genç kuşağın şehir, kimlik ve dijital çağ üzerine düşündüren işleri var.
Kasım ayı, sadece eserlerin sergilendiği bir dönem değil; aynı zamanda sanatın gündelik hayatla yeniden temas ettiği, izleyicinin şehirle kurduğu bağı dönüştürdüğü bir zaman dilimi. Kimi sergiler geçmişle bugünü harmanlarken, kimileri izleyiciyi sınırlarını sorgulamaya davet ediyor. Bu ay galerilere uğramak bir rutin değil, mevsimin ruhuna eşlik eden bir deneyim haline geliyor. İşte bu kasımda mutlaka görülmesi gereken sergiler!

"Ellerinde Toprak", Galerist – İstanbul
Elif Uras'ın kadın emeğini tarihsel ve maddi kültür bağlamında yeniden düşünmeye davet eden Ellerinde Toprak başlıklı sergisi, 16 Eylül - 8 Kasım tarihleri arasında Galerist'te izleyiciyle buluşuyor. Kale Tasarım ve Sanat Merkezi'nin desteğiyle gerçekleşen sergi, sanatçının New York'ta torna ve elde şekillendirme teknikleriyle ürettiği seramik işleri ile İznik'te döküm yöntemiyle ortaya çıkardığı eserleri ilk kez bir araya getiriyor. Kadın bedeninden esinlenen hacimli vazolarında figüratif ve soyut anlatımları buluşturan Uras, İslam sanatının geometrik ritminden optik desenler, Neolitik kil figürlerinden ise form ilhamları taşıyarak çok katmanlı yüzeyler yaratıyor. Kadın emeği, dayanışma ve destek temalarını işleyen seramik heykellerin yanı sıra tabak ve tabletlerin de yer aldığı sergide, Anadolu kadınlarının tarihsel rolü ve altının sembolik anlamı üzerinden ataerkil anlatılara karşı alternatif bir okuma sunuluyor. Yaldızla boyanmış kadın figürlerinin ev içi emekten tarıma, dokumacılıktan çömlekçiliğe kadar kültürel pratikleri görünür kıldığı bu üretimler, kadın emeğini direnişin ve sürekliliğin mitik bir ifadesine dönüştürüyor. Bölgenin tarih öncesinden yakın geçmişine uzanan kültürel miraslarla bağ kuran sergi, seramiği düşünsel, toplumsal ve kültürel bir alan olarak konumlandıran Kale Tasarım ve Sanat Merkezi'nin yaklaşımıyla da kesişiyor.
Tarih: 16 Eylül - 8 Kasım
Adres: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Caddesi, No:1 34430 Beyoğlu/İstanbul

"Rüya Hissi Süsler, Hafıza Anıyı", Tarihi Hüsrev Kethüda Hamamı – İstanbul
Çağdaş heykel sanatının özgün isimlerinden Ozan Ünal, dört yıllık bir yaratım sürecinin ardından tamamladığı üçlemesinin son bölümünü oluşturan Rüya Hissi Süsler, Hafıza Anıyı sergisini sanatseverlerle buluşturdu. Sergi, çelik, paslanmaz çelik, bronz ve beton gibi sert malzemeler aracılığıyla insan hafızasının kırılgan yapısını görünür kılıyor. Gerçek ile düş arasındaki sınırları bulanıklaştıran Ünal, her biri kendi hikayesini anlatan 35 heykelden oluşan bu sergide, biçim ve duyguyu, malzeme ve hafızayı iç içe geçiriyor. Sanatçının üretim sürecine dair tuttuğu notlar ve çizimlerden derlenen 300 edisyonluk eskiz defteri ile fotoğraf ve videolardan oluşan Doküman adlı video çalışması da sergiye eşlik ediyor.
Tarih: 21 Ekim - 9 Kasım
Adres: Ortaköy, Muallim Naci Caddesi, 21/A, 34347 Beşiktaş/İstanbul

"Bitmeyen Şehir: İstanbul", offgrid art project – İstanbul
offgrid art project, 18. İstanbul Bienali'nin "Üç Ayaklı Kedi" başlığına paralel olarak hayata geçirdiği Bitmeyen Şehir: İstanbul sergisi ve konuşma dizisiyle, kentin geçmişten bugüne uzanan çok katmanlı yapısını görsel, düşünsel ve mekânsal boyutlarıyla mercek altına alıyor. Ayşe Okudan'ın küratörlüğünü üstlendiği, Hüseyin Güler ve Kaan Walsh'un üretimlerini bir araya getiren sergi, İstanbul'un hem tarihsel hem de güncel dinamiklerini fotoğraf, harita ve belge gibi araçlarla yeniden okuma imkânı sunuyor.
Tarih: 21 Ekim - 8 Kasım
Adres: Şehit Muhtar, İmam Adnan Sokak, St. No.6, 34435 Beyoğlu/İstanbul

"Gizli Bahçe", The Stay Boulevard – İstanbul
The Stay Boulevard Nişantaşı, Otmar Uras iş birliğiyle hazırlanan Gizli Bahçe sergisiyle sanatseverlere görünmeyenin ardındaki derin dünyayı keşfetme fırsatı sunuyor. Sergide, Meksikalı sanatçı Esteban Fuentes de María, Fransız Camille Bruat ve İtalyan Francesco Poiana'nın farklı teknikler ve boyutlarda ürettikleri eserler bir araya geliyor. İngiliz yazar Frances Hodgson Burnett'in aynı adlı kitabından ilham alan bu seçki, bahçeyi sadece fiziksel bir mekân olarak değil; çizgi, doku ve yüzeylerle yeniden yorumlanmış, içsel bir ritüel ve sembol alanı olarak ele alıyor. Farklı disiplinlerden yaklaşık 30 eserin yer aldığı sergi, izleyiciyi kapısı aralık, eşiği belirsiz bir dünyaya davet ederken, sanatçıların görünmeyeni keşfetme çabalarını bir araya getiriyor. Gizli Bahçe, 17 Kasım tarihine kadar The Stay Boulevard Nişantaşı'nın galeri alanında ziyaret edilebilir.
Tarih: 17 Kasım 2025'e kadar
Adres: Harbiye, Teşvikiye Caddesi, No:41 D:41A, 34367 Şişli/İstanbul

"IV", Evrim Sanat Galerisi – İstanbul
Evrim Sanat Galerisi, 2025 kış sezonunu çağdaş Türk resim sanatının dört önemli ismini bir araya getiren IV adlı karma sergiyle karşılıyor. Sergi, Yalçın Gökçebağ, Gözde Atlas, Mümin Candaş ve Günsu Saraçoğlu'nun tuval, karışık teknik, soyut ve figüratif üretimlerinden oluşan yaklaşık 50 eseri bir araya getiriyor. Farklı sanatsal dillerin buluştuğu bu seçki, izleyiciyi dört usta sanatçının üretim süreçlerine ve estetik dünyalarına tanıklık etmeye davet ediyor. Adını hem bir araya gelen dört sanatçıdan hem de Roma rakamlarındaki IV sembolünün zamansız çağrışımlarından alan sergi, geleneksel ile çağdaş, soyut ile somut arasındaki geçişleri ve karşıtlıkları yeniden yorumluyor. Yeni mekanında sanatseverleri ağırlayacak olan Evrim Sanat Galerisi, bu sergiyle yalnızca bir sezon açılışını değil, aynı zamanda sanatın birleştirici gücüne dair bir buluşmayı da kutluyor. Betül Ketenci'nin küratörlüğünde hazırlanan IV, farklı kuşaklardan dört sanatçının diyalog kurduğu, çok katmanlı bir estetik deneyim sunuyor.
Tarih: 1-19 Kasım
Adres: Caddebostan Mahallesi, Bağdat Caddesi,No: 244 Daire 8 Kadıköy/İstanbul
Fotoğraf: Kayhan Kaygusuz"ID.exe / the human patch", Art On – İstanbul
Dijital sanatçı Ecem Dilan Köse, insan bilincinin dijital çağdaki dönüşümünü ve yapay zekanın gelişen farkındalık biçimlerini odağına aldığı ID.exe / the human patch başlıklı yeni sergisiyle Art On İstanbul'da sanatseverlerle buluşuyor. Mimari, yapay zeka, üretken algoritmalar ve uzamsal ses pratiğini bir araya getiren sergi, insan ile makine arasındaki sınırların bulanıklaştığı deneyimsel bir alan sunuyor. Serginin merkezinde, 6 Haziran 2025'ten bu yana veri girdilerine yanıt veren yapay zeka tabanlı bir karakter yer alıyor; bu karakter, bilinç kavramını insan perspektifinden sorgularken, düşünme süreçlerinin kırılgan doğasına da ayna tutuyor. Ziyaretçiler, bu dijital varlıkla etkileşim kurarak, makine mantığı ile insan duygusallığının kesiştiği bir bilinç alanını deneyimliyor. Köse'nin ses kompozisyonlarından oluşan LP plak, video yerleştirmeleri ve izleyicinin doğrudan katılımına açık etkileşimli soru pencereleriyle zenginleşen sergi, teknoloji, kimlik, empati ve varoluş arasındaki karmaşık ilişkilere odaklanıyor. İç mimarlık geçmişini dijital sanat pratiğiyle buluşturan sanatçı, üretken sistemler, ses tasarımı ve 3D dijital heykel alanlarında sürdürdüğü çalışmalarıyla, organik ve algoritmik süreçlerin kesişiminde yaşayan bir bilinç güncesi oluşturuyor.
Tarih: 25 Ekim - 22 Kasım
Adres: İstiklal, Piyalepaşa Bulvarı, 32/1, 34430 Beyoğlu/İstanbul

"Olmayan Yer", Loft Art – İstanbul
Ayşe Gürpınar, Berk Arıkan, Ecem Naz Dalmaz, Eylül Civelek, Handan Akarsu, Hilal Gök, Mehtap Yayla, Selver Yıldırım, Sevdiye Cerrahoğlu, Şüheda Karaosmanoğlu ve Yağmur Yılan'ın eserlerinin yer aldığı sergi, Loft Art'ta sanata yeni bir perspektif sunuyor. Olmayan Yer, gerçekleşemeyen ütopyalar, hayali mekânlar ya da zihinde var olup gerçekte karşılığı olmayan alanları merkezine alıyor. Sergi, mekân ve zamanın kaygan doğasını, belleğin güvenilmezliğini ve aidiyetin kırılgan yapısını sorgulayarak görünür kılıyor. Çarpıtılmış imgeler, bulanık yüzeyler ve tamamlanmamış formların yansıyan gölgeleri, hayalin kurucu gücünü ortaya çıkarıyor. İzleyiciye sığınak sunmaktan çok, belirsizlikle yüzleşmeye ve "olmayan" bir yere adım atmaya davet eden bu koleksiyon, çağdaş sanatın sınırlarını zorlayan deneysel bir keşif alanı yaratıyor.
Tarih: 2 Ekim - 30 Kasım 2025
Adres: Nisbetiye, Aytar Caddesi, No:107, 34340 Beşiktaş/İstanbul

"Formative", Ruzy Gallery – İstanbul
Ruzy Gallery, küratör Thom Oosterhof'un hazırladığı Formative adlı sergiyle çağdaş sanatın dönüşüm gücünü odağına alıyor. Uluslararası sanatçılardan oluşan güçlü seçki, malzeme ve sanatçı arasındaki ilişkiyi bir yaratım ortaklığına dönüştürerek sanatın tekil bir eylemden ziyade çok katmanlı bir diyalog olduğunu vurguluyor. Ahmet Hamdi Tanpınar'ın "İnsanlar bile bazen tanımadıkları şeylerin yansıması olabilir" sözüyle yola çıkan sergi; sezgi, hafıza ve deneyimle şekillenen işleri bir araya getiriyor. Vickie Vainionpää, Angela Santana, Hugo Capron, Pam Glick, John Riepenhoff gibi isimlerin dijital ve geleneksel teknikleri harmanlayan eserlerinden, Gracelee Lawrence'ın bedene dair sorgulamalarına ve Maria Bang Espersen'in camla kurduğu deneysel forma kadar uzanan üretimler, izleyiciyle çok yönlü bir etkileşim kuruyor. Heykel, resim ve enstalasyonun iç içe geçtiği bu sergi; malzemenin sadece bir araç değil, yaratım sürecinin etkin bir parçası olduğunu hissettiriyor. Formative, sanatın yaşamla kurduğu karmaşık ilişkileri gözler önüne sererken, aynı zamanda estetik ve düşünsel bir alan olarak sanatın dönüştürücü potansiyelini keşfe çağırıyor.
Tarih: 2 Ekim - 2 Aralık 2025
Adres: Etiler, Tepecik Yolu D:20, 34337, 34337 Beşiktaş/İstanbul

"Karanlık Dünya", Salt Galata – İstanbul
Salt'ın yeni sergisi Karanlık Dünya, izleyiciyle buluşuyor. Sanatçı Mike Bode ile senarist Caner Yalçın'ın uzun soluklu bir araştırma sürecine dayanan sergi, Metin Erksan'ın yönettiği ve Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun senaryosunu yazdığı, 1950'lerin toplumsal ve kültürel dinamikleriyle şekillenmiş aynı adlı filmin arka planına odaklanıyor. Filmin yapım sürecinde uğradığı sansür, yeniden kurgulama kararları, resmî ideolojinin yönlendirmeleri ve değişen anlatılar aracılığıyla bir dönemin zihinsel haritasını çıkaran sergi; eksik kayıtlar, farklı montajlar ve ses-görüntü uyumsuzlukları arasında kaybolmuş bir eserin izini sürüyor. Arşiv belgeleri, video enstalasyonlar ve film kopyaları üzerinden oluşturulan anlatı, Karanlık Dünya'yı bir sanat eseri ya da sinema filmi olarak değil; tarihsel ve ideolojik müdahalelerin yansıdığı çok katmanlı bir nesne olarak ele alıyor.
Tarih: 23 Temmuz - 14 Aralık 2025
Adres: Arap Cami, Bankalar Caddesi. No:11, 34420 Beyoğlu/İstanbul

"Burada 2025: Çözülmüş Bir Dünya", offgrid art project – İstanbul
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Geleneksel Türk Sanatları Bölümü öğrencilerinin girişimiyle hayata geçirilen Burada 2025: Çözülmüş Bir Dünya sergisi, Nil Nuhoğlu küratörlüğünde offgrid art project'te sanatseverlerle buluşacak. İkinci edisyonuyla gerçekleşen proje, geleneksel Türk sanatlarını klasik temaların ötesine taşıyarak günümüzün toplumsal meseleleri, bireysel kaygıları ve gündelik yaşam dinamikleriyle ilişkilendiriyor. Distopik bir dünyanın yavaş çöküşünden ilham alan sergi, çöküş, direnç ve dönüşüm kavramlarını yeniden düşünmeye davet ederken dayanıklılık, yaratıcılık ve şefkati merkezine alıyor. "Burada 2025", geleneksel sanatların teknik derinliğini çağdaş bir düşünsel çerçeveyle buluşturarak, kaos ile kontrol, yıkım ile yenilenme arasındaki kırılgan dengeyi görünür kılmayı ve bu alanda sürekliliği olan disiplinlerarası bir tartışma zemini oluşturmayı hedefliyor.
Tarih: 13 Kasım - 14 Aralık 2025
Adres: Şehit Muhtar, İmam Adnan Sokak, No.6, 34435 Beyoğlu/İstanbul

"Uruh – Anadolu Tılsımı", Bademler Sanat Köyü – İzmir
Ceysu Ece Aydın, su altı heykel sergisi Cocoon ile tanınan sanatsal yolculuğunu bu kez karaya taşıyor ve Uruh – Anadolu Tılsımı adlı yeni koleksiyonuyla geçmişin kadim bilgeliğini çağdaş sanatın diliyle yeniden yorumluyor. 5 Ekim – 15 Aralık 2025 tarihleri arasında Bademler Sanat Köyü'nde izleyiciyle buluşan sergi, Anadolu'nun sembollerinden beslenen mozaik, seramik, taş oyma ve rölyef teknikleriyle üretilmiş 36 eserden oluşuyor. Sanatçı, altı yılı aşkın bir araştırma ve üretim sürecinde ortaya çıkan bu koleksiyonda, Eli Belinde, Çift Başlı Kartal ve Üçgen Tılsım gibi simgeler aracılığıyla izleyiciyi kendi özüne dair bir hatırlayış alanına davet ediyor. "Kökleri onurlandırmak" ilkesini merkeze alan Aydın, eserlerinde kadın figürleri, tanrıça arketipleri ve evrensel uyumu simgeleyen tılsımlar aracılığıyla geçmiş ve gelecek arasında sezgisel bir bağ kuruyor. Her bir parça, sadece estetik değil, aynı zamanda simgesel bir değer taşıyarak izleyiciyle duygusal ve kültürel bir bağ kurmayı amaçlıyor. Sanatçının kişisel dönüşüm süreciyle toplumsal belleğin kesişiminde şekillenen Uruh, bugünün gözünden geçmişin bilgisini geleceğe taşıyan bir anlatı olarak öne çıkıyor.
Tarih: 5 Ekim - 15 Aralık 2025
Adres: Bademler, Bademler Caddesi, No:8, 35432 Urla/İzmir

"Singer 170. Yıl Sergisi", Atatürk ve Kongre Müzesi – Sivas
Singer'in 170. yılı için düzenlenen özel sergi, 3 Eylül – 18 Aralık tarihleri arasında Sivas Atatürk ve Kongre Müzesi'nde ziyaretçilere kapılarını açıyor. Cumhuriyet tarihimizin dönüm noktalarından biri olan Sivas Kongresi'nin yıl dönümünde açılışı yapılan sergi, yalnızca markanın köklü geçmişine değil, aynı zamanda toplumsal hafızamıza da ışık tutuyor. 1800'lerden günümüze uzanan seçkide, Singer dikiş makinelerinin yanı sıra cep saatleri, radyolar, vantilatörler ve gündelik hayatı renklendiren pek çok nostaljik eşya yer alıyor. Anadolu'nun farklı bölgelerinden özenle toplanan bu parçalar, ziyaretçileri zamanda yolculuğa çıkarırken, geçmişin izlerini bugünün hikâyeleriyle buluşturuyor.
Tarih: 3 Eylül - 18 Aralık 2025
Adres: Müze Müdürlüğü, Mehmetpaşa, Taşlı Sk., 58040 Merkez/Sivas

"Sahnelenmiş/Staged", Arkas Sanat Alaçatı – İzmir
Arkas Sanat Alaçatı, Sahnelenmiş/Staged sergisiyle sezonu iklim krizine odaklanan çarpıcı bir sanat seçkisiyle açıyor. Küratörlüğünü Billur Tansel'in üstlendiği ve 35 sanatçının 86 eserini bir araya getiren sergi, insanın doğayla bağını yitirerek yarattığı yapay gerçeklikleri ve iklim krizine karşı süregelen duyarsızlığını sorguluyor. Arthur Schopenhauer ve Jean Baudrillard'ın fikirlerinden ilhamla şekillenen sergi, Piero Gilardi'nin yapay doğa manzaralarıyla ekolojik felaketlere karşı verdiği sanatsal direnişi merkezine alıyor. Berndnaut Smilde'den Azade Köker'e, Murat Germen'den Willem de Haan'a uzanan geniş sanatçı kadrosu, doğanın yerine geçmeye başlayan teatral kopyaları, kolektif dayanışma modellerini ve alternatif gelecekleri çok katmanlı yerleştirmelerle ele alıyor. Sergi boyunca ayrıca Gilardi'nin çalışmalarına ışık tutan belgesel gösterimleri, arşiv niteliğinde kaynaklar, konferanslar ve katılımcı atölyeler aracılığıyla izleyici, estetik bir deneyimin ötesinde araştırmaya, düşünmeye ve harekete geçmeye davet ediliyor.
Tarih: 29 Mayıs 2025 - 4 Ocak 2026
Adres: Alaçatı Mah. 12500 Sokak No: 2 Alaçatı, Çeşme – İzmir

"Geçmişin Işığında: Aydınlatmanın Kronolojisi", Rezan Has Müzesi – İstanbul
Kadir Has Üniversitesi bünyesindeki Rezan Has Müzesi, Geçmişin Işığında: Aydınlatmanın Kronolojisi sergisiyle insanlığın ışıkla kurduğu binlerce yıllık ilişkiye kapsamlı bir bakış sunuyor. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın "102. Yılda 102 Sergi: Cumhuriyet'in Işığında Anadolu'nun Kültürel Mirasına Yolculuk" projesi kapsamında düzenlenen sergide, İstanbul Arkeoloji Müzeleri'nden ödünç alınan 64 eser ile Rezan Has Müzesi koleksiyonundan seçilen parçalar bir araya geliyor. Paleolitik dönemden Bizans ve İslam uygarlıklarına kadar uzanan yaklaşık 200 aydınlatma aracı, ışığın yalnızca teknik bir gereklilik değil, aynı zamanda inanç, estetik ve toplumsal yaşamla iç içe geçmiş bir kültürel sembol olduğunu ortaya koyuyor. Tunç Çağı'nın açık kandillerinden Antik Yunan ve Roma dönemlerinin bezemeli örneklerine, Bizans kiliselerini aydınlatan bronz polikandilionlardan İslami Dönem'in sırlı kandillerine kadar uzanan bu kronoloji, ziyaretçilere ışığın hem gündelik yaşamı hem de kutsal alanları nasıl şekillendirdiğini gösteren bir tarihsel yolculuk sunuyor.
Tarih: 23 Ekim 2025'ten itibaren
Adres: Kadir Has Üniversitesi, Cibali, Kadir Has Caddesi, 34083 Fatih/İstanbul

"MAYA" – Mardin
Bor Sanat ve EXIT iş birliğinde, Beral Madra, Ebru Nalan Sülün ve Missem Canmutlu'nun danışmanlığında yürütülen Konuk Sanatçı Programı'nın üretimleri, MAYA başlıklı sergiyle Mardin'de izleyiciyle buluşuyor. Ebru Nalan Sülün küratörlüğünde EXIT'te gerçekleşen sergi, dört dönem boyunca programa katılan sanatçıların üretim süreçlerine, kentle ve birbirleriyle kurdukları diyaloglara odaklanıyor. Ortak düşünme ve üretme pratiklerinden doğan bu sergi, karşılıklı etkileşimlerin dönüştürücü gücünü ve bu süreçte ortaya çıkan "öz"ü görünür kılmayı hedefliyor. Program kapsamında Mardinli sanatçılar Ahmet Öktem, Fulya Çetin, Serhat Kiraz ve Handan Börüteçene; konuk sanatçılar Mehmet Akan, Sidar Alışık, Ayşe Ceren Solmaz ve Rıdvan Aşar ile birer aylık dönemler boyunca EXIT alanında birlikte çalıştı. Bu üretim süreci, farklı kuşaklar, deneyimler ve sanatsal yaklaşımlar arasında kurulan diyaloğu merkezine alarak, kolektif üretimin günümüz sanatındaki yerini yeniden tartışmaya açıyor.
Tarih: 11 Ekim 2025 - 16 Ocak 2026

"Ortak Duygular: British Council Koleksiyonu'ndan Yapıtlar", Pera Müzesi – İstanbul
Pera Müzesi, 20. kuruluş yılında izleyiciyi çok yönlü bir seçkiyle buluşturuyor. Küratörlüğünü Ulya Soley'in üstlendiği Ortak Duygular: British Council Koleksiyonu'ndan Yapıtlar, British Council Koleksiyonu'ndan seçilen 29 sanatçının eserlerini güncel ve spekülatif bir yaklaşımla ele alıyor. 1930'lardan bu yana oluşan ve yaklaşık 9 bin eserden meydana gelen bu koleksiyon, 20. ve 21. yüzyıl Birleşik Krallık sanatına odaklanırken kalıcı bir serginin parçası olmaması ve uluslararası sergilere ödünç verilmesi nedeniyle "duvarları olmayan müze" olarak anılıyor. "Özeni Korumak", "Tanıdık Yüzler" ve "Hayali Gelecek" başlıkları etrafında şekillenen sergi, koleksiyonların yalnızca geçmişi muhafaza etmekle kalmayıp günümüzün toplumsal ve politik dinamikleriyle nasıl bağ kurabileceğini tartışmaya açıyor. Damien Hirst, Tracey Emin, David Hockney, Lucian Freud ve Wolfgang Tillmans gibi sanatçıların da aralarında bulunduğu isimlerin eserleri, duyguların kapsayıcı ve dönüştürücü doğasının müzeleri birer karşılaşma alanına dönüştürme gücünü ortaya koyuyor.
Tarih: 16 Eylül 2025 - 18 Ocak 2026
Adres: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Caddesi, No:65, 34430 Beyoğlu/İstanbul

"Åsa Jungnelius: Toprak, Ateş, Su ve Havayla Yazılmış Bir Dize", Pera Müzesi – İstanbul
Elif Kamışlı küratörlüğünde hazırlanan Åsa Jungnelius: Toprak, Ateş, Su ve Havayla Yazılmış Bir Dize İsveçli sanatçının Türkiye'deki ilk kişisel sergisi olma özelliğini taşıyor. Camın kırılganlığı ile taşın dayanıklılığı arasında kurulan gerilimi merkezine alan sergi, Jungnelius'un son dönem cam ve mermer heykellerini, Şişecam'ın Denizli Cam fabrikasında üretilen yeni eserlerle bir araya getiriyor. Sergi mekânı, arkeolojik buluntular, tarihi cam objeler, göçebe geleneklere dayanan dokumalar ve sanatçının Bitlis, Van ve Kars'taki obsidiyen sahalarındaki araştırmalarını belgeleyen fotoğraflarla bir peyzaj olarak kurgulanıyor. Üfleme cam ve mermer heykeller aracılığıyla izleyiciye sözcüklerden çok malzemeyle kurulan doğrudan bir deneyim sunan Jungnelius, varlık, ustalık ve bilinmezlik üzerine düşünmeye davet ediyor.
Tarih: 16 Eylül 2025 - 18 Ocak 2026
Adres: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Caddesi, No:65, 34430 Beyoğlu/İstanbul

"Hayati Misman Retrospektif", İş Sanat Kibele Sanat Galerisi – İstanbul
İş Sanat Kibele Sanat Galerisi, yeni sezonunu Prof. Hayati Misman'ın 60 yıllık sanat yaşamını kapsayan Hayati Misman Retrospektif sergisiyle açtı. Resim, gravür, heykel ve metal dekupe gibi farklı disiplinlerde üretilmiş 170'ten fazla eseri bir araya getiren sergi; 60 yıla yayılan üretim sürecinin birer güncesi niteliğinde. Misman, gravürle kazandığı çizgisel disiplini tuval çalışmalarına taşırken, renk katmanlarıyla zenginleştirdiği yüzeylerde özgün bir anlatım dili kuruyor; heykellerinde ise bu dili üç boyutlu forma dönüştürüyor. Kadın figürünü yalnızca bir betimleme unsuru değil, varoluşun ve toplumsal kimliğin simgesi olarak ele alan sanatçı, geleneksel Anadolu kültüründen beslenerek evrensel bir estetik oluşturuyor.
Tarih: 19 Ocak 2026'ya kadar
Adres: Levent, Büyükdere Caddesi, Meltem Sokak, No: 4, 34330 Beşiktaş/İstanbul

"Calligraphic Wig", Odunpazarı Modern Müze – Eskişehir
Odunpazarı Modern Müze, Berlin merkezli Romanyalı sanatçı Daniel Knorr'un Calligraphic Wig adlı yerleştirmesini izleyiciyle buluşturuyor. Knorr'un plastik malzemelerle ürettiği bu çalışma, sanatçının Hong Kong'daki plastik geri dönüşüm fabrikalarında geçirdiği zamanın bir uzantısı olarak, üretim süreçlerinde makinelerin aksadığı anlarda ortaya çıkan beklenmedik formlardan yola çıkıyor. Sanatçı bu rastlantısal biçimleri sanatsal bir dile dönüştürerek, malzemenin kendi kendine oluşturduğu yapılar üzerinden hem üretim hem de temsil kavramlarını yeniden ele alıyor. İlk kez Hong Kong'un çok kültürlü yapısıyla bilinen Chungking Mansions'ta sergilenen Calligraphic Wig, Knorr'un farklı sosyo-kültürel bağlamlarda biçimlenen estetik arayışlarını da yansıtıyor. 1970'lerden günümüze otomobillerde kullanılan boya renkleriyle kaplanan bazı parçalar ticari estetiğe gönderme yaparken, işlenmemiş plastik formlar ise malzemenin ham gücünü ve dönüşüm potansiyelini öne çıkarıyor.
Tarih: 25 Ekim 2025 - 22 Mart 2026
Adres: Şarkiye, Atatürk Bulvarı, No: 37, 26020 Odunpazarı/Eskişehir