SEBLA REFİĞ DEVİDAS İLE MODA SEKTÖRÜNDE NORMALLEŞME

Beymen İthal Kadın Markalar Satınalma ve Ürün Direktörü Sebla Refiğ Devidas; sadeleşmenin sadece sektörün tasarım ve üretim kısmını değil iletişimini de etkileyeceğini belirtiyor.

ABONE OL
19 Haziran 2020 Cuma 18:26 | Son Güncellenme:
7 dakika okunma süresi
SEBLA REFİĞ DEVİDAS İLE MODA SEKTÖRÜNDE NORMALLEŞME

Covid-19 moda dünyasını nasıl etkiledi?

Pandeminin büyük moda şehirlerine hızlı girişi, ilk anda sektörde ciddi bir şok etkisi yarattı. Zamanlama olarak moda haftalarının tam ortasına denk gelmesi, bu etkiyi daha da arttırdı. İlk şokun ardından, sektör hızla yeni düzene uyum sağlamak için  plan yapmaya başladı. Covid-19 ile birlikte markalarla perakendecilerin, perakendecilerle müşterilerin ilişkileri yeniden tasarlanmaya başlıyor. Bu yeni düzende, dijitalleşme çok ciddi bir rol oynuyor. Sonuç olarak pandeminin moda dünyası üzerindeki etkisi azımsanamayacak boyutta olsa bile, oyuncuların hızlı adaptasyonu bu negatif etkiyi ilerleyen dönemde olumlu bir değişime dönüştürebilir nitelikte. 

Pandemi lüks markalar genelinde alışveriş alışkanlıklarını ne yönde değiştirdi?

Lüks markalar, müşterinin ciddi anlamda takip ettiği ve tanıdığı markalar olduğu için, kendilerini anlatmakta değil müşteriye ulaşma konusunda sorun yaşadılar. Butiklerin ve çok markalı mağazaların kapanması sonrası, sadece online satış kanalı olan marka ve mağazalar müşterilerine ulaşabildi. Online alışveriş alışkanlığı olmayan çok sayıda kişi, bu dönemde ilk defa online ile tanıştı ve iyi bir online müşterisi oldu. Bu dönemde yaşanan handikap ise müşterinin daha önce hiç denememiş olduğu markalarla ilgili önyargısı oldu. Özellikle yeni markalar, müşteri ile buluşmakta zorlandı. Bunun yanı sıra günlük giyim, aktif giyim ve ev giyimi gibi kategoriler, tercihler arasında ilk sıraya yerleşti. Spor ve sağlıklı yaşam ile ilgili ürünler tercih sebebi oldu. İleriye dönük alışveriş yapmaya alışık olan lüks müşterisi, hemen kullanabileceği ürünlerden heyecan duymaya başladı. Lüks markaların bu tarz yeni alışverişe adapte olması elbette bir gecede olmadı, fakat markalar ve mağazalar hızla yeni düzene ayak uydurdu.

Normalleşme sürecinde markaları neler bekliyor?

Lüks perakende sektörünün takvimleri, işleyiş şekilleri normalleşme sürecinde yeniden yazılmaya başlanacak. Bu süreçte markalar yeni düzene ve müşterinin değişen taleplerine cevap vermek için hem ideolojik, hem de yapısal bazı değişikliklere gidecekler. Yenilikçi, değişime açık, dijital kasları kuvvetli markalar bu süreçten kuvvetlenerek çıkacak. Tüketimin artması tabii ki ekonomik duruma bağlı olarak zaman alacak, fakat orta ve uzun vadede zamansız koleksiyonlar yapmak, kaliteye daha da önem vermek, eder fiyat dengesini yeniden gözden geçirmek gibi yepyeni stratejiler ortaya çıkacak. 

Sanal moda haftaları düzenleniyor, tanıtımlar sosyal medyada yapılıyor. Modanın geleceği nasıl olacak?

Sanal moda haftaları öncesinde, sanal showroom’lar hayatımıza girmeye başladı. Ürün seçimleri, markaların mağazalar ile buluşması, anlaşmalar ve perakendeye dair kararların birçoğu sanal ortamlarda yapılıyor. Sonrasında tabii ki defileler ve sunumlar da sanal olarak modaseverlerle buluşacak. Bu, yepyeni bir düzen. Öncelikle kısa vadede ekonomik anlamda zor bir dönemden geçmiş olan moda evleri, fiziksel moda haftalarını pas geçerek, bir miktar da olsa finansal açıdan rahat nefes alabilecek. Sanal ortamların ve pazarlamada dijitalleşmenin kabul görmesi ile bu yeni bir düzen olarak hayatımıza girebilir. Ben modanın yeni geleceğini kesinlikle daha iyi bir düzene geçiş olarak görüyorum. Bir süredir talebin üzerinde seyreden üretim ve tüketim düzeni, zamanla yerini mevsimlere ve ihtiyaca bağlı eski tüketim alışkanlıklarına bırakacak. iletişimi değişecek. Sadeleşme, sadece sektörün tasarım ve üretim kısmında değil, iletişimini de etkileyecek.

Geçmişte kriz dönemleri birçok yaratıcı tasarımın ve yeni akımın ortaya çıkmasıyla sonuçlandı. Sizce bundan sonra gösterişli tasarımların devri mi olacak yoksa tasarımlar giderek sadeleşecek mi?

Bence bu dönem, geçmişteki siyasi ve ekonomik krizlerden çok daha farklı bir dönem. Çıkış yolu bir yandan kendine dönmek iken, bir yandan da güçlü teknolojik yatırım yapmaktan geçiyor. Kriz sonrası tüm markalar, kendi DNA’ları doğrultusunda evrilecek. Kendi yollarını bulacak, özlerine ve çıkış noktalarına dönecek. Gösterişli bir marka sadece trend olduğu için sadeleşmeyecek ya da sade tasarımları olan bir marka sadece öne çıkmak için tarzının dışına çıkmaya uğraşmayacak. Tasarımcılar, modaevleri, perakendeciler ve hatta müşteriler kesinlikle özüne dönecek

Sürdürülebilir moda markalarının öncelik listesinde öne mi çıkacak sizce?

Moda dünyasında son yıllarda etkisini artıran sürdürülebilirlik, transparanlık gibi kavramlar, pandeminin etkisiyle görünürlüklerini ve önemlerini daha da artırdı. Yaşadığımız bu zor dönemde, herkes kendi adına doğaya ve sürdürülebilirliğe yönelik bazı aksiyonlar almaya başladı. Bu, geri dönülemez şekilde moda dünyasını da etkisi altına alacak. Sosyal sorumluluk, doğaya saygı, eşitlik, insan hakları gibi kavramların hepsi bir anda öyle bir çıkış yaptı ki, bu bir tesadüf değil, yeni bakış açılarının başlangıcı olmalı.

 

EN ÇOK OKUNANLAR

Ev Dekorasyonu: Sevdiğimiz 9 Yerli Seramik Markası
Ev Dekorasyonu: Sevdiğimiz 9 Yerli Seramik Markası

Ev Dekorasyonu: Sevdiğimiz 9 Yerli Seramik Markası

4 dakika okunma süresi
Astrolog Zeynep Turan'ın 2021 Yılı Astrolojik Öngörüleri
Astrolog Zeynep Turan'ın 2021 Yılı Astrolojik Öngörüleri

Astrolog Zeynep Turan'ın 2021 Yılı Astrolojik Öngörüleri

10 dakika okunma süresi
2021 Yılında Burçların ‘En'leri
2021 Yılında Burçların ‘En'leri

2021 Yılında Burçların ‘En'leri

8 dakika okunma süresi
En Kalıcı 10 Fondöten
En Kalıcı 10 Fondöten

En Kalıcı 10 Fondöten

1 dakika okunma süresi
Kapsül Gardırop Nasıl Oluşturulur?
Kapsül Gardırop Nasıl Oluşturulur?

Kapsül Gardırop Nasıl Oluşturulur?

7 dakika okunma süresi
Renklerin Psikolojimiz Üzerinde Etkileri
Renklerin Psikolojimiz Üzerinde Etkileri

Renklerin Psikolojimiz Üzerinde Etkileri

5 dakika okunma süresi
Osmanlı'dan Günümüze Güzellik Sırları
Osmanlı'dan Günümüze Güzellik Sırları

Osmanlı'dan Günümüze Güzellik Sırları

7 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Tanem Sivar Dirvana'nın Annelik Macerası
Tanem Sivar Dirvana'nın Annelik Macerası

Tanem Sivar Dirvana'nın Annelik Macerası

Yeni sanat platformu: shopi go art
Yeni sanat platformu: shopi go art

Yeni sanat platformu: shopi go art

Hikayeler Üzerine İletişim
Hikayeler Üzerine İletişim

Hikayeler Üzerine İletişim

Sevil Dolmacı ile 5 Soru 5 Cevap
Sevil Dolmacı ile 5 Soru 5 Cevap

Sevil Dolmacı ile 5 Soru 5 Cevap

Deren Talu ile 5 Soru 5 Cevap
Deren Talu ile 5 Soru 5 Cevap

Deren Talu ile 5 Soru 5 Cevap

Gina Ginali ile Heykel Üzerine
Gina Ginali ile Heykel Üzerine

Gina Ginali ile Heykel Üzerine

Melis Göral Salargil ile Tasarım Sohbeti
Melis Göral Salargil ile Tasarım Sohbeti

Melis Göral Salargil ile Tasarım Sohbeti

Banu Çarmıklı ile Sanat Turu
Banu Çarmıklı ile Sanat Turu

Banu Çarmıklı ile Sanat Turu

Mitoloji İlhamı
Mitoloji İlhamı

Mitoloji İlhamı

Esra Bilgiç ile 5 Soru 5 Cevap
Esra Bilgiç ile 5 Soru 5 Cevap

Esra Bilgiç ile 5 Soru 5 Cevap

Ahu Büyükkuşoğlu Serter Sanat Koleksiyonerliğini Anlatıyor
Ahu Büyükkuşoğlu Serter Sanat Koleksiyonerliğini Anlatıyor

Ahu Büyükkuşoğlu Serter Sanat Koleksiyonerliğini Anlatıyor

Mehry Mu x Yorganlar Fora Koleksiyonu
Mehry Mu x Yorganlar Fora Koleksiyonu

Mehry Mu x Yorganlar Fora Koleksiyonu