SEBLA REFİĞ DEVİDAS İLE MODA SEKTÖRÜNDE NORMALLEŞME

Beymen İthal Kadın Markalar Satınalma ve Ürün Direktörü Sebla Refiğ Devidas; sadeleşmenin sadece sektörün tasarım ve üretim kısmını değil iletişimini de etkileyeceğini belirtiyor.

ABONE OL
19 Haziran 2020 Cuma 18:26 | Son Güncellenme:
7 dakika okunma süresi

Covid-19 moda dünyasını nasıl etkiledi?

Pandeminin büyük moda şehirlerine hızlı girişi, ilk anda sektörde ciddi bir şok etkisi yarattı. Zamanlama olarak moda haftalarının tam ortasına denk gelmesi, bu etkiyi daha da arttırdı. İlk şokun ardından, sektör hızla yeni düzene uyum sağlamak için  plan yapmaya başladı. Covid-19 ile birlikte markalarla perakendecilerin, perakendecilerle müşterilerin ilişkileri yeniden tasarlanmaya başlıyor. Bu yeni düzende, dijitalleşme çok ciddi bir rol oynuyor. Sonuç olarak pandeminin moda dünyası üzerindeki etkisi azımsanamayacak boyutta olsa bile, oyuncuların hızlı adaptasyonu bu negatif etkiyi ilerleyen dönemde olumlu bir değişime dönüştürebilir nitelikte. 

Pandemi lüks markalar genelinde alışveriş alışkanlıklarını ne yönde değiştirdi?

Lüks markalar, müşterinin ciddi anlamda takip ettiği ve tanıdığı markalar olduğu için, kendilerini anlatmakta değil müşteriye ulaşma konusunda sorun yaşadılar. Butiklerin ve çok markalı mağazaların kapanması sonrası, sadece online satış kanalı olan marka ve mağazalar müşterilerine ulaşabildi. Online alışveriş alışkanlığı olmayan çok sayıda kişi, bu dönemde ilk defa online ile tanıştı ve iyi bir online müşterisi oldu. Bu dönemde yaşanan handikap ise müşterinin daha önce hiç denememiş olduğu markalarla ilgili önyargısı oldu. Özellikle yeni markalar, müşteri ile buluşmakta zorlandı. Bunun yanı sıra günlük giyim, aktif giyim ve ev giyimi gibi kategoriler, tercihler arasında ilk sıraya yerleşti. Spor ve sağlıklı yaşam ile ilgili ürünler tercih sebebi oldu. İleriye dönük alışveriş yapmaya alışık olan lüks müşterisi, hemen kullanabileceği ürünlerden heyecan duymaya başladı. Lüks markaların bu tarz yeni alışverişe adapte olması elbette bir gecede olmadı, fakat markalar ve mağazalar hızla yeni düzene ayak uydurdu.

Normalleşme sürecinde markaları neler bekliyor?

Lüks perakende sektörünün takvimleri, işleyiş şekilleri normalleşme sürecinde yeniden yazılmaya başlanacak. Bu süreçte markalar yeni düzene ve müşterinin değişen taleplerine cevap vermek için hem ideolojik, hem de yapısal bazı değişikliklere gidecekler. Yenilikçi, değişime açık, dijital kasları kuvvetli markalar bu süreçten kuvvetlenerek çıkacak. Tüketimin artması tabii ki ekonomik duruma bağlı olarak zaman alacak, fakat orta ve uzun vadede zamansız koleksiyonlar yapmak, kaliteye daha da önem vermek, eder fiyat dengesini yeniden gözden geçirmek gibi yepyeni stratejiler ortaya çıkacak. 

Sanal moda haftaları düzenleniyor, tanıtımlar sosyal medyada yapılıyor. Modanın geleceği nasıl olacak?

Sanal moda haftaları öncesinde, sanal showroom’lar hayatımıza girmeye başladı. Ürün seçimleri, markaların mağazalar ile buluşması, anlaşmalar ve perakendeye dair kararların birçoğu sanal ortamlarda yapılıyor. Sonrasında tabii ki defileler ve sunumlar da sanal olarak modaseverlerle buluşacak. Bu, yepyeni bir düzen. Öncelikle kısa vadede ekonomik anlamda zor bir dönemden geçmiş olan moda evleri, fiziksel moda haftalarını pas geçerek, bir miktar da olsa finansal açıdan rahat nefes alabilecek. Sanal ortamların ve pazarlamada dijitalleşmenin kabul görmesi ile bu yeni bir düzen olarak hayatımıza girebilir. Ben modanın yeni geleceğini kesinlikle daha iyi bir düzene geçiş olarak görüyorum. Bir süredir talebin üzerinde seyreden üretim ve tüketim düzeni, zamanla yerini mevsimlere ve ihtiyaca bağlı eski tüketim alışkanlıklarına bırakacak. iletişimi değişecek. Sadeleşme, sadece sektörün tasarım ve üretim kısmında değil, iletişimini de etkileyecek.

Geçmişte kriz dönemleri birçok yaratıcı tasarımın ve yeni akımın ortaya çıkmasıyla sonuçlandı. Sizce bundan sonra gösterişli tasarımların devri mi olacak yoksa tasarımlar giderek sadeleşecek mi?

Bence bu dönem, geçmişteki siyasi ve ekonomik krizlerden çok daha farklı bir dönem. Çıkış yolu bir yandan kendine dönmek iken, bir yandan da güçlü teknolojik yatırım yapmaktan geçiyor. Kriz sonrası tüm markalar, kendi DNA’ları doğrultusunda evrilecek. Kendi yollarını bulacak, özlerine ve çıkış noktalarına dönecek. Gösterişli bir marka sadece trend olduğu için sadeleşmeyecek ya da sade tasarımları olan bir marka sadece öne çıkmak için tarzının dışına çıkmaya uğraşmayacak. Tasarımcılar, modaevleri, perakendeciler ve hatta müşteriler kesinlikle özüne dönecek

Sürdürülebilir moda markalarının öncelik listesinde öne mi çıkacak sizce?

Moda dünyasında son yıllarda etkisini artıran sürdürülebilirlik, transparanlık gibi kavramlar, pandeminin etkisiyle görünürlüklerini ve önemlerini daha da artırdı. Yaşadığımız bu zor dönemde, herkes kendi adına doğaya ve sürdürülebilirliğe yönelik bazı aksiyonlar almaya başladı. Bu, geri dönülemez şekilde moda dünyasını da etkisi altına alacak. Sosyal sorumluluk, doğaya saygı, eşitlik, insan hakları gibi kavramların hepsi bir anda öyle bir çıkış yaptı ki, bu bir tesadüf değil, yeni bakış açılarının başlangıcı olmalı.

 

EN ÇOK OKUNANLAR

Ecem Lawton ile Derin Sohbet
Ecem Lawton ile Derin Sohbet

Ecem Lawton ile Derin Sohbet

9 dakika okunma süresi
Hafsanur Sancaktutan ile 5 Soru 5 Cevap
Hafsanur Sancaktutan ile 5 Soru 5 Cevap

Hafsanur Sancaktutan ile 5 Soru 5 Cevap

3 dakika okunma süresi
Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları
Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları

Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları

1 dakika okunma süresi
Hollywood Gündemi: Kourtney ve Travis
Hollywood Gündemi: Kourtney ve Travis

Hollywood Gündemi: Kourtney ve Travis

14 dakika okunma süresi
2021 Mayıs Ayı Burç Yorumları
2021 Mayıs Ayı Burç Yorumları

2021 Mayıs Ayı Burç Yorumları

22 dakika okunma süresi
Jennifer Lopez Ben Affleck'e Geri mi Döndü?
Jennifer Lopez Ben Affleck'e Geri mi Döndü?

Jennifer Lopez Ben Affleck'e Geri mi Döndü?

10 dakika okunma süresi
En Etkili Doğal Deodorantlar
En Etkili Doğal Deodorantlar

En Etkili Doğal Deodorantlar

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Serhat Şen'in Yeni Markası: La Melon
Serhat Şen'in Yeni Markası: La Melon

Serhat Şen'in Yeni Markası: La Melon

Mavi Yeşil Buluşma: Mandarin Oriental, Bodrum
Mavi Yeşil Buluşma: Mandarin Oriental, Bodrum

Mavi Yeşil Buluşma: Mandarin Oriental, Bodrum

Güher ve Süher Pekinel'in Müzik Yolculuğu
Güher ve Süher Pekinel'in Müzik Yolculuğu

Güher ve Süher Pekinel'in Müzik Yolculuğu

Senin Favorin Hangisi?
Senin Favorin Hangisi?

Senin Favorin Hangisi?

Yeşilçam'a Nostaljik Bakış
Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Yeşilçam'a Nostaljik Bakış

Jennifer Garner ve Edgar Ramirez ile Zoom Randevusu
Jennifer Garner ve Edgar Ramirez ile Zoom Randevusu

Jennifer Garner ve Edgar Ramirez ile Zoom Randevusu

İpek Kıramer ile Sohbet
İpek Kıramer ile Sohbet

İpek Kıramer ile Sohbet

Nilüfer Tercanlı'nın Vintage Tutkusu
Nilüfer Tercanlı'nın Vintage Tutkusu

Nilüfer Tercanlı'nın Vintage Tutkusu

Pınar Deniz ile 5 Soru 5 Cevap
Pınar Deniz ile 5 Soru 5 Cevap

Pınar Deniz ile 5 Soru 5 Cevap

Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları
Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları

Keyifli Buluşma: Anneler ve Çocukları

Anne Kız Günü
Anne Kız Günü

Anne Kız Günü

Çağdaş Sanatta Yeni Dijital Adres
Çağdaş Sanatta Yeni Dijital Adres

Çağdaş Sanatta Yeni Dijital Adres