Pedro Costa Filmleri İstanbul'da

İstanbul Modern Sinema, Portekizli yönetmen Pedro Costa'nın tüm kısa ve uzun metrajlı filmlerini kapsayan Türkiye'deki ilk retrospektifine ev sahipliği yapıyor. 16-26 Ekim tarihleri arasında gerçekleşecek “Pedro Costa Hakkında Her Şey” programı, çağdaş sinemanın en özgün anlatıcılarından birinin evrenini yakından tanımaya davet ediyor.

YAZAR: Bala Yaren Akkuş
ABONE OL
10 Ekim 2025 Cuma 16:15 | Son Güncellenme:
5 dakika okunma süresi
Pedro Costa Filmleri İstanbul'da

İstanbul Modern Sinema, Portekizli yönetmen Pedro Costa'nın Türkiye'deki ilk ve en kapsamlı retrospektifini düzenliyor. 16-26 Ekim tarihleri arasında izleyiciyle buluşacak "Pedro Costa Hakkında Her Şey" başlıklı program, yönetmenin 40 yıla yaklaşan üretim sürecini bir araya getiriyor.

Costa sineması, geleneksel anlatının sınırlarını aşarak gerçeklik, bellek ve sessizlik arasında bir alan kurar. Yönetmenin filmleri, Lizbon'un kenar mahallelerinde yaşayan Cape Verdeli göçmenlerin hayatlarını derin bir gözlemle aktarır. Uzun planları, neredeyse hiç değişmeyen ışığı ve içe dönük karakterleriyle her sahne, bir tablo kadar durağan ve yoğun bir hissiyat yaratır.

İstanbul Modern Film Küratörü Müge Turan, retrospektifin önemine değinerek şöyle diyor: "Pedro Costa çağdaş sinemanın en radikal auteur'lerinden biri. O gerçekten sinemanın Samuel Beckett'i. Filmlerinde zaman yavaşlar, gerçeklik ve kurgu iç içe geçer; izleyiciye yalnızca izleme değil, deneyimleme imkânı sunar."

"Vitalina Varela"

Cape Verde'den Lizbon'a geç kalan bir yas törenine gelen Vitalina'nın hikâyesi, kayıp, aidiyet ve direniş üzerine bir ağıt niteliğinde. Costa'nın sinemasal olgunluğunun doruğu sayılan film, ışıkla gölgenin kutsal bir dengesini kurar.

"At Parası"

Costa'nın karanlık atmosferinin doruk noktalarından biri. Yine Ventura'nın etrafında şekillenen film, kişisel hafızaları sömürgecilik sonrası travmalarla buluşturur. Gerçek ile rüya arasındaki sınır silinir, mekânlar canlı heykellere dönüşür.

"Aynen Kalsın"

Fransız oyuncu Jeanne Balibar'ın müzikle kurduğu ilişkiye odaklanan bu film, Costa'nın sanatı bir süreç olarak ele alışının en zarif örneklerinden biri. Her prova, bir ritüel; her nefes, bir sinema anına dönüşür.

"Gençler Yürüyor"

Fontainhas'ın yıkılışının ardından, sakinlerinden Ventura'nın hayaletimsi gezintileri eşliğinde bir toplumun belleği kayıt altına alınır. Karanfil Devrimi'nin yoksul mahallelerdeki izlerini sürerken, Lizbon'un artık var olmayan bir hâlini ölümsüzleştirir.

"Nerede O Saklı Gülüşün?"

Jean-Marie Straub ve Danièle Huillet'nin yaratıcı süreçlerini takip eden film, sinema sanatı üzerine yapılmış en içten ve aydınlatıcı belgesellerden biri. Aynı zamanda bir sanatçı çiftin ilişkisine dair dokunaklı bir portre.

"Vanda'nın Odasında"

Fontainhas üçlemesinin ikinci halkası olan film, madde bağımlısı Vanda Duarte'nin odasında geçen gündelik bir hayat kesiti sunar. Sabit kamerayla çekilen uzun planlar, görünmez hayatları merkezine alan benzersiz bir gözlemci sinema anlayışını ortaya koyar.

"Kemikler"

Costa'nın Lizbon'daki Fontainhas mahallesine adım attığı ilk film. Yoksulluk içinde var olmaya çalışan genç bir anne ve sevgilisinin hikâyesi, belgesel ile kurmaca arasında gidip gelir. 1997 Venedik Film Festivali'nde En İyi Görüntü Yönetimi ödülünü kazanan film, yönetmenin sonraki döneminin temelini oluşturur.

"Lav Evi"

Jacques Tourneur'un I Walked with a Zombie filmine göndermede bulunan Lav Evi, hem sömürge geçmişine hem de kimliğin kırılganlığına dair bir alegori kuruyor. Siyah kumlarla kaplı Cape Verde adasında geçen film, Costa'nın görsel yoğunluğunun ve metaforik gücünün erken örneklerinden.

"Kan"

Costa'nın ilk uzun metrajı, Portekiz Yeni Dalgası'nın etkilerini taşırken kişisel bir dilin de başlangıcını işaret ediyor. Siyah-beyaz estetiğiyle öne çıkan film, iki kardeşin yoksulluk, borç ve özgürlük arayışı üzerinden Portekiz'in toplumsal dönüşümüne şiirsel bir bakış sunuyor.

Kısalar: "Ateşin Kızları", "Adamımız", "6 Bagatel"

Costa'nın kısa filmleri, yönetmenin deneysel tarafını görünür kılar. Ateşin Kızları'nda belleğin kırılganlığı, Adamımız'da yıkıntıların içinden yükselen sesler, 6 Bagatel'de ise gündelik hayatın küçük anlarındaki şiir yakalanır.

EN ÇOK OKUNANLAR

Yeni Arzu Nesnesi: Jonathan Anderson'dan Dior Kemer
Yeni Arzu Nesnesi: Jonathan Anderson'dan Dior Kemer

Yeni Arzu Nesnesi: Jonathan Anderson'dan Dior Kemer

2 dakika okunma süresi
2025 LACMA Art+Film Gala: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri
2025 LACMA Art+Film Gala: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri

2025 LACMA Art+Film Gala: En İyi Kırmızı Halı Görünümleri

1 dakika okunma süresi
Louis Vuitton ve Takashi Murakami ile Yeniden Sanat
Louis Vuitton ve Takashi Murakami ile Yeniden Sanat

Louis Vuitton ve Takashi Murakami ile Yeniden Sanat

2 dakika okunma süresi
Sonbaharda Çantaları Kucaklama Zamanı
Sonbaharda Çantaları Kucaklama Zamanı

Sonbaharda Çantaları Kucaklama Zamanı

3 dakika okunma süresi
Jude Bellingham ve Callum Turner ile Louis Vuitton'nun Yeni Dandy Terziliğine Bakış
Jude Bellingham ve Callum Turner ile Louis Vuitton'nun Yeni Dandy Terziliğine Bakış

Jude Bellingham ve Callum Turner ile Louis Vuitton'nun Yeni Dandy Terziliğine Bakış

3 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

"Only Murders in the Building" Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey
"Only Murders in the Building" Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey

"Only Murders in the Building" Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey

“Pluribus”: Tek Zihin, Sonsuz Sorgu
“Pluribus”: Tek Zihin, Sonsuz Sorgu

“Pluribus”: Tek Zihin, Sonsuz Sorgu

Bu Hafta Vizyonda Kaçırılmayacak Filmler
Bu Hafta Vizyonda Kaçırılmayacak Filmler

Bu Hafta Vizyonda Kaçırılmayacak Filmler

“Michael”: Müzik, Stil ve Sahnenin Efsanevi Yolculuğu
“Michael”: Müzik, Stil ve Sahnenin Efsanevi Yolculuğu

“Michael”: Müzik, Stil ve Sahnenin Efsanevi Yolculuğu

“The Devil Wears Prada 2”: Moda, Hırs ve 20 Yıllık Hesaplaşma
“The Devil Wears Prada 2”: Moda, Hırs ve 20 Yıllık Hesaplaşma

“The Devil Wears Prada 2”: Moda, Hırs ve 20 Yıllık Hesaplaşma

Pandora'nın Ritmi Yeniden Yükseliyor: “Avatar 3”
Pandora'nın Ritmi Yeniden Yükseliyor: “Avatar 3”

Pandora'nın Ritmi Yeniden Yükseliyor: “Avatar 3”

“Sekizinci Aile”: Bir Hanedanın Sessiz Çöküşü
“Sekizinci Aile”: Bir Hanedanın Sessiz Çöküşü

“Sekizinci Aile”: Bir Hanedanın Sessiz Çöküşü

Harvard'ın Ufkunuzu Genişletecek Film Önerileri
Harvard'ın Ufkunuzu Genişletecek Film Önerileri

Harvard'ın Ufkunuzu Genişletecek Film Önerileri

13. Boğaziçi Film Festivali'nde Kaçırmamanız Gereken 10 Film
13. Boğaziçi Film Festivali'nde Kaçırmamanız Gereken 10 Film

13. Boğaziçi Film Festivali'nde Kaçırmamanız Gereken 10 Film

Meghan Markle'ın Kraliyetten Hollywood'a Uzanan Yeni Hikayesi
Meghan Markle'ın Kraliyetten Hollywood'a Uzanan Yeni Hikayesi

Meghan Markle'ın Kraliyetten Hollywood'a Uzanan Yeni Hikayesi

“İki Dünya Bir Dilek”: Yıllar Sonra Tekrar Kesişen Hayatlar
“İki Dünya Bir Dilek”: Yıllar Sonra Tekrar Kesişen Hayatlar

“İki Dünya Bir Dilek”: Yıllar Sonra Tekrar Kesişen Hayatlar

Gerçeğin Ve Tutkunun İnce Çizgisi: “Vicdansız”
Gerçeğin Ve Tutkunun İnce Çizgisi: “Vicdansız”

Gerçeğin Ve Tutkunun İnce Çizgisi: “Vicdansız”